Kejayaan takkan datang bergolek andai tidak disusuli dengan usaha. Malah, dia membuktikan anak kampung juga boleh berjaya jika ada keinginan dan juga usaha.

Itulah yang ingin dikongsikan oleh seorang usahawan  wanita yang berjaya mengubah daripada sebuah tapak kilang ayam, akhirnya terbinanya sebuah banglo mewah di situ.

Itulah yang dikongsikan oleh seorang wanita yang berjaya sebagai usahawan perniagaan ayam sehingga dapat mendirikan sebuah banglo mewah di Kelantan.

Amyza Ismail, 30, menceritakan kisah pahit manisnya selama 11 tahun menjalankan perniagaan bersama suaminya. Mereka telah berkahwin pada tahun 2008 ketika Amyza berusia 19 tahun manakala suaminya berusia 22 tahun.

Buktikan dulu depan mata


.Suprise selama setahun mek mendirikan mahligai cinta dalam diam tanpa upload kat fb tanpa bagitau rakan2 dan folower fb. Sebab apa mek selalu berpesan, berangan  tak salah bercita2 tinggi juga  tak salah tapi jangan bagitau org. Set minda kita diam2 aku nak usaha nak kejar cita2 aku matlamat aku.Buktikan dulu depan mata.baru sebarkan. baru ore salute kt kita.
sekarang mek dah buktikan impian dan cita2 mek yg ingin mendirikan banglo mewah diusia muda berjaya..
(Sinopsis kami anak kampung)
Siapa kata kahwin muda hidup sempit!!!
Siapa kata org xde sijil tinggi xbleh berjaya!!!
Siapa kata ank kampung xbleh maju!!!
Bermula kisah kami dialam perkahwinan bila imam jawab sah akad nikah…tanggal 3/1/08

Bantu mak di warung
Saat tue aku berusia 19 tahun dan suami berusia 22 tahun masing xde pekerjaan tetap …tp jodoh kami disatukan..
Aku cuma bantu mak aku berniaga diwarong dan laki aku bantu mak dia berniaga satay kt pasar malam …
Masing2 dr keluarga yg sederhana.. aku ank yatim mati ayah dr umur 9 tahun..
Lepas kahwin kami nekad nk buat bisness sendiri..bisness pertama kami berniaga satay dikaki lima kedai org …
modal dr hantaran kahwin…
Setiap hari Rutin harian pagi beli ayam tuk dijadikan satay tetiba terlintas nk berniaga ayam untuk tambah pendapatan..

Kami buat kedai dgn kayu hutan ditanah peninggalan arwah ayah aku …pagi berniaga ayam mlm kami berniaga satay.. bayangkan masa tue buat dua kerja letih yg amat tp kami bahagia dgn kasih sayang …jatuh bangun kami laki bini xpernah mengeluh…
tahun 2009 kami dikurnia seorang putri..
Bisness pun berjalan lancar kami kumpul aset ckit2 dr sewa upgrade ke rumah sendiri muatla 3 beranak dr kedai kayu hutan kami upgrade ke batu dr moto ke kereta blehla kami berteduh..

Dihalau dari tapak berniaga
Tahun 2011 Allah nk menduga kami
Kami dihalau dr tapak berniaga dan rumah kami krn tanah peninggalan arwah ayah bertukar milik kpd mak sedara aku .. tergiang2 lg ditelinga aku ketika arwah ayah aku nk menghembuskan nafas terakhir katanya Ayah bagi rumah dan tanah kt kakak ng adik Ermaa Ismail jagala elok2..
mcm mne bleh bertukar hak milik kt orang lain..hasil selidik arwah ayah beli tanah tanpa tukar nama dan tanpa buat surat hitam putih tiada bukti yg kukuh tanah itu milik ayah…masa tue Allah jer tahu kaki tangan mengigil sedih sebak terkejut xsangka mcm2 dlm otak ni kecewa darah daging sendiri aniaya aku..mereka inginkan 60k cash baru tanah tadi bertukar jd hak milik aku.. Allahu duit dlm poket cuma ad berapa ribu jer..mne aku nk cari.. bermula dr haritue kami mula menabung ..kami buat 4 kerja ..pagi aku letak satay yg siap bungkus dekat kedai2 kopi.. siap letak satay aku berniaga ayam.. laki aku trun pagi lepas siap satay dan ayam dia kerja bawak lori tanah sampai ptg malam kami berniaga satay ..makan tahun juga kami bertungkus lumus bekerja berniaga kami mampu byar lunas tanah ..urusan turun naik pejabat tanah dibantu oleh Sarimah Mustapha dan lawyer Ashiah Rahman Kak Yah
.. Alhamdulillah Allah betul2 permudahkan urusan sampaikan bertukar sttus hak milik digeran tanah..

IKLAN

Wang ringgit boleh putus saudara
Pengajaran dr pengalaman aku klu melibatkan harta tanah wang ringgit ank beranak adik beradik bleh jd putus jd letakla sedikit keraguan dan tidak kepercayaan untuk mengelak sebarang kemungkinan..
Allahuakbar kuasa Allah pemberi rezeki kpd org yg bersabar klu dh tertulis harta itu milik kita ia tetap akan jd milik kita…
Doa org2 teraniaya dimakbulkan…

Bina banglo idaman dalam usia muda

Sekarang dh 11 tahun kami berniaga dh mcm2 dugaan dan ujian kami tempuh alhamdulillah berjaya…
Sujud syukur diatas rezeki yg dikurniakan oleh yg Maha kuasa Allah SWT…air mata gembira mengalir di pipi tanpa sedar terasa macam mimpi anggan anggan jd kenyataan.. Siapa sangkakan dengan hanya berniaga tepi jalan berniaga dikampung.. kami suami isteri tidak mempunyai sijil tinggi buleh bina rumah banglo idaman dlm usia muda..

IKLAN

Dihina tak ada masa depan

hasil titik peluh kami terdirilah mahligai cinta kami… banglo idaman yg kami dirikan nie adalah tunai tanpa sebarang pinjaman..kami dirikan banglo impian kami dgn hasil dr pekerjaan yg selalu dihina oleh masyarakat ,dihina krn busuk krn tidak ada masa depan.. tidak seperti bekerja goverment yg diagung agungkan segelintir pihak…pekerjaan kami tiada pencen tiada kwsp tiada socso.bukan setakat setengah masyarakat malah ad sanak saudara serta keluarga juga pernah pandang rendah pd pekerjaan kami..

Tapi itu bukan alasan untuk aku dan suami menyerah kalah… kami nekad dan berjanji akan mengubah tanggapan yg dilemparkan bahawa pekerjaan kampung juga ad masa depan klu kita berusaha tanpa mengira masa tanpa penat dan lelah..sekarang umur aku 30tahun suami 33tahun kami dh byk kumpul aset2 yg bernilai seperti tanah2 lot,rumah,kedai sewa,lori transport, cawangan2 perniagaan…


siapa sangka kan tuah ayam nampak dikaki tuah manusia siapa tahu… tujuan aku buat statement macam nie bukan nak riak atau nak bangga diri atau mengaibkan sesiapa tapi kami suami isteri ingin menyeru anak2 muda supaya berusaha jangan malu jangan segan jangan malas berniagalah apa pun sesuai dengan minat kita pedulikan kata2 buruk disekelili

Sumber: MyKelantaneseNur Amyza Ismail