Waktu nak masak, benda paling malas sekali nak tunggu bahan mentah defrost. Dah direndam berejam pun kadang masih lagi beku, tak cair sepenuhnya. Ye la waktu simpan pun tak sejat sepenuhnya air tu, satu hal lah melekat satu sama lain.

Haaa jangan stress, ikut je cara mudah ni! Bukan sahaja cepat defrost, nak masak banyak mana yang kita nak pun ambil gitu je. Tiada lagi masalah ayam melekat antara satu sama lain! Nak tahu macam mana? cerrrr tengok kaedah kat bawah ni!

TEKNIK BIJAK SIMPAN AYAM DALAM PETI SEJUK SUPAYA NAK MASAK TAK PERLU TUNGGU LAMA!

Benda utama yang anda perlu ada, dua ni iaitu :-

  • Kertas minyak pembalut makanan
  • Bekas bersesuaian

MUSLIHAT MENYIMPAN AYAM KE DALAM PETI SEJUK:

1. Anda perlu sediakan kertas minyak pembalut makanan terlebih dulu. Biasanya, bewarna coklat yang digunakan untuk membalut nasi lemak.

2. Kemudian kertas pembalut makanan perlu dilipat dua mengikut saiz bekas. Pastikan permukaan kertas yang licin di bahagian luar untuk mudahkan ayam tidak melekat.

3. Susun ayam yang telah dibasuh cantik-cantik di atas lipatan kertas tersebut. Bila disusun kemas barulah boleh letak banyak ayam.

4. Boleh buat lapisan kedua pembalut kertas jika bekas disediakan itu tinggi. Letak sampai tiga lapisan pun boleh, jadi boleh simpan ayam yang banyak dalam satu bekas.

5. Sesudah itu, jangan lupa simpan dalam peti sejuk.

IKLAN

Dah siap! Cara ini sangat mudahkan anda, apabila bekas ayam dikeluarkan daripada peti sejuk. Tak perlu nak rendam lama-lama ayam kerana ayam tadi amat mudah dipisahkan. Nak Ambil berapa ketul pun mudah, tak percaya? tengok video bawah ni! Sebelum dan selepas simpan

Sebelum

@roseaffi harap dapat membantu #fypシ ♬ Syukur Alhamdulillah – Wafiq Azizah

Selepas

@roseaffi ni hasilnya#fypシ ♬ BILA NANTI – NABILA MAHARANI

Sumber : Rose Affi

IKLAN

Elak dari perkena serangan jantung, jom ikuti perkongsian dari Dr Zubaidi ni!

Comel betul adik-adik BK buat Challange kumpul marshmellow!

Tayang bahagia di social media, realiti ke fantasi? Nak tahu, jom tengok!

Sertai Webinar Keibubapaan PERCUMA anjuran Pa&Ma secara virtual yang menjemput speaker- speaker hebat dalam bidang keibubapaan termasuk Prof Madya Dr Nik Salida, Ibu Rose, Dr Ahmad Rostam, Puan Maryam Jamadi, Puan Azlina Roszly dan Irma Hasmie. Daftar nama di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-sayang-anak-ketat-ketat/