Menanam sayur-sayuran dengan menggunakan biji benih, nyata memerlukan masa untuk biji benih bercambah dan seterusnya membesar menjadi anak pokok.

Namun ada baiknya anda mencuba cara yang dikongsikan ini untuk lebih mudah dan cepat sayuran  seperti kangkung dan bayam merah dituai.

Nak tahu lanjut ini perkongsiannya.

Bayam dan kangkung ni pun saya tanam guna yang ada akar. Kadang-kadang kesabaran tu tak berapa nak ada bila tengok orang lain tanam dari benih.

Jadi saya nak timbulkan minat, saya guna keratan akar yang sedia ada daripada saya buang begitu sahaja. Kot lepas ni saya lebih berazam dan bersemangat .

Kangkung dapat juga 2 pasu panjang.
Bayam satu pasu panjang. Tapi sampai bila dia bertahan pun saya tak tahu.

Nak tahu kronologi kejadian kena tengok gambar.

Saya pakai tanah organik sahaja. Lebihan keratan batang kangkung dan bayam saya tanam macam tu sahaja.

Kalau saya tahu senang hidup dan menjadi tanam guna kaedah ini, lama dah saya cucuk batang-batang cik kangkung dengan cik yam ni.. boleh jimat duit sayur!

Pokok keluarkan tunas

 

IKLAN

Selepas 1 minggu

Semuanya baru seminggu lebih.

IKLAN

Selain itu, perkongsian ini turut mendapat komen daripada warganet dan antaranya menurut Ramlah Lulu Doery, “tanam kangkung dari keratan batang, lebih cepat tuai hasil daripada semai biji,,. Saya selalu buat.”

Manakala AdDawanda Azal turut berkongsi pengalamannya di ruangan komen, “Insya allah hdup.dlu ms ank kecik sy selalu cucuk je keratan kangkung n bayam yg berakar tu kat pasu2 yg penyewa lama tnggal dpt 4,5 pasu.siram berkala n chaya ckup.hidup je.siap blh repeat berapa kali potong amek buat sayur utk mknan ank n buat cucur.pun jdi laa.ms tu sy berdua je ngan ank.so ckup laa”

Begitu dengan komen daripada Ummi Ana, “Kangkung saya tanam pun guna keratan btg yg ada akar cucuk2 je alhamdulillah tumbuh merimbun sampai la ni nanti nk try bayam plak sbb semai lambat lah nk tumbuh pokoknya”

Apa yang pasti dengan membaca perkongsian  dan komen berkenaan menanam menggunakan keratan batang, ianya nampak lebih mudah dan cepat pula tumbuh, jadi boleh sangatlah dicuba.

Sekurang-kurangnya, tidaklah perlu kita membeli biji benih atau anak pokok untuk menanam sayur-sayuran, sekali gus kita dapat juga  menjimatkan kos belanja barangan dapur.

Selamat mencuba!

Sumber : Nur Hafizah

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club