Berkebun adalah antara salah satu hobi, kaum ibu suka lakukan jika ada masa terluang. Selain rasa seronok dan sekadar suka-suka melakukan aktiviti tersebut, dapat juga suatu masa akan datang menikmati hasil daripada tanaman yang hidup subur di laman rumah untuk kegunaan sendiri.

Umpamanya jika ada yang menanam daun kesum, selain memang menjadi bahan wajib untuk menyediakan laksa mahu pun asam pedas. Jika kena gayanya, pokok kesum boleh juga dijadikan sebagai pokok hiasan yang cantik di laman rumah. Ini memandangkan bentuk daunnya yang runcing dan panjang, memberi gaya dekorasi tanaman herba yang tersendiri.

Pun begitu, menanam pokok tidak dinafikan memerlukan perhatian penuh untuk pastikan ianya dapat hidup subur. Pun begitu, jika anda seorang yang sibuk namun tetap ingin bercucuk tanam, tiada salahnya menggunakan teknik tanaman seperti yang dikongsikan ini.

Nak tahu bagaimana, jom semak perkongsian daripada Mazlan Ismail. Menurutnya dengan teknik ini pokok kesum yang ditanam tidak perlu disiram selalu.


Assalamualaikum…

Saya share cara saya tanam pokok kesum dalam botol mineral 2.5 liter. Saya guna cara ni sebab malas nak siram selalu. Boleh tengok gambar 1 persatu.

Step 1

Sediakan botol terpakai. Saiz terpulang, ikut keperluan dan jenis pokok yang nak di tanam.

 

Step 2


Potong bahagian atas lebih kurang 1/3 sahaja. Yang atas tu nanti akan diletakkan secara terbalik ke bahagian bawah botol.

IKLAN

Step 3


Sebelum letakkan bahagian atas tu, buat lubang dulu di penutup botol untuk letakkan kain atau apa-apa saja yang boleh menyerap air.

Step 4


Lebih kurang macam ni.

IKLAN

Step 5


Kedudukannya lebih kurang macam ni. Dah boleh masukkan tanah kat atas tu dan air kat bawah.

Step 6


Masukkan tanah dan boleh tanam pokok. Hasil yang dah siap boleh rujuk gambar pertama. Jangan lupa masukkan air. Boleh juga letakan baja yang bersesuaian untuk tumbesaran pokok.

Selamat mencuba

Boleh juga baca artikel berkaitan cara menanam pokok lain seperti

  1. Pokok Kunyit 
  2. Pokok rosemarry
  3. Pokok Sayur

Sumber : Mazlan Ismail via Kebun Bandar  : Jom Tanam Sendiri