Kalau balik kampung atau pun hendak bercuti panjang, satu yang menjadi hal adalah bila memikirkan tanaman kita dibiarkan tidak bersiram. Risau tanaman layu dan mati gara-gara tidak disiram air.

Jangan pening kepala lagi, sebelum balik kampung atau bercuti ada baiknya ada cuba buat bekas tanaman yang boleh disiram air sentiasa, seperti yang dikongsikan oleh Umam Agro di facebook.

Banyak manfaatnya untuk kita dan paling penting tanaman kita masih dapat bekalan air secukupnya untuk tempoh yang lama. Jom cuba.


DIY Dari Bekas Serba Guna
Musim cuaca panas ni kadang-kadang bila kita terlupa siram habis layu pokok sayur kita. Nah cuba buat ni. Cuba buat satu dulu kalau menjadi baru buat banyak-banyak tau.

PERINGATAN :
Untuk memastikan tanaman yang hendak dimakan ini fully organic, bila nak buat DIY ini gunalah bekas terbuang yang diisi bahan makanan, bukan tong cat ke apa ke. Paip PVC tu pun gunalah yang kaler putih (untuk saliran air dirumah). Jangan guna PVC untuk
elektrikal.

Bahan-Bahan :
Bekas sesuai bersaiz 38′ – korang gunalah apa-apa bekas yang sesuai dengan saiz yang dicadangkan

4″ paip saliran beralun yang berlubang

1-1/2″ paip PVC

Tanah

Caranya:

  1. Ini bahan-bahan yang diperlukan. Ingat guna paip pvc air bukan yang guna untuk elektrikal.

 

2. Potong drainage ni ikut saiz bekas yang korang gunakan. Kalau tak faham tengok gambar sampai habis dulu.

3. Bila dah potong ikut bekas, potong pula hujung dia tu ikut saiz paip pvc tadi.

4. Potong ikut saiz paip pvc.

IKLAN

5. Ni contoh bekas yang digunakan.

6. Tebuk lubang untuk tujuan over-flow. Ukuran 4″ dari bawah.

7. Ngam tak.

8. Potong paip PVC ikut ketinggian bekas. Pandai-pandailah korang. Jangan sampai terjulur keluar nanti tak cantik tapi mesti melebihi ketinggian tanah. Dah ukur, potonglah.

IKLAN

10. Masa untuk susun dan pasang.

11. Susun barang tu macam dalam gambar. Masukkan tanah dan semai benih.

12. Dah siap.

13. Penuhkan air dalam tiub PVC tadi sehingga air melimpah keluar dari lubang overflow yang ditebuk pada bekas tadi.

14. Semoga berjaya.

Kredit: Umam Agro dan www.instructables.com