Tidak dinafikan produk kecantikan yang ada di pasaran memang banyak dan ditawarkan dengan pelbagai harga. Pun begitu jika anda suka menggunakan bahan-bahan yang lebih alami dan tanpa modal yang tinggi bolehlah amalkan petua yang dikongsikan oleh Noor Lela Abdul Samad ini.

Tulisnya di group Khasiat dan Petua Dulu & Sekarang, “Semua orang nak cantik. Bukan orang perempuan saja kan. Tapi bila perlu berbelanja besar nak beli produk kecantikan, tak semua orang sanggup. Jadi, hari ini Cik No nak kongsi petua-petua lama yang boleh kita amalkan untuk cerah dan cantikkan kulit kita.

“Petua best ni, hanya guna bahan kat dapur jer. Bahan mudah dapat, murah pun ya. Paling penting sekali dah tentulah selamat dan semulajadi.

“Okey, jom tengok bahan apa yang Cik No nak kongsi,” jelasnya.

1. Timun
Caranya :
– ambil 3 inci timun, lenyek hingga hancur.
– Sejukkan di dalam peti ais selama 5 minit
– kemudian tampalkan ke muka.
– Biarkan selama 30 minit sebelum dicuci hingga bersih.


2. Kunyit, yogurt, & madu
Caranya:
– Sagat 1/2 inci kunyit
– Kemudian campurkan dengan 1 sudu kecil madu dan 1 sudu kecil yogurt
– Kacau sebati dan dijadikan masker.
– Sapukan di muka, dan biarkan selama 30 minit
– Kemudian boleh lah dicuci bersih


3. Tomato
Bila beli tomato untuk masak tu, beli lah lebih sikit. Tomato tu boleh dijadikan masker untuk putihkan kulit muka. Ada 3 cara gunakan tomato ni
i) Belah 2 tomato. Ambil sebelah tu, kemudian sapu ke seluruh kulit muka dan biarkan. Selepas 30 minit barulah dibasuh.
ii) Kisar tomato hingga halus, jadikan masker. Tampalkan dimuka selama 30 minit. Kemudian cuci bersih.
iii) Kisar tomato hingga halus, masukkan ke dalam tray ais dan bekukan menjadi kiub ais. Tiap kali lepas mandi, ambil satu kiub dan sapukan ke seluruh wajah.
Tips ni bukan saja akan putihkan kulit malah boleh jugak bantu tutup kan pori-pori yang terbuka.


4. Susu segar dan susu tepung
Caranya:
– Campurkan 1 sdb susu tepung dengan sedikit susu segar
(bancuh dan dijadikan sebagai masker)
– Gaul sebati, simpan dalam peti sejuk selama 5 minit
– Sapu dimuka dan biarkan selama 30 minit
– kemudian cuci bersih

5. Betik
Buah betik bukan aja sedap dimakan, malah ia juga berkhasiat untuk putihkan kulit muka, terutama bagi mereka yang selalu berjemur bawah cahaya matahari.
Caranya:
– Ambil 3 inci betik dan dilenyek
– Jadikan sebagai masker dan pakai di muka selama 30 minit
– Selepas itu cuci muka hingga bersih

Ekstra info : Semua petua ni kena amalkan secara konsisten. Amalkan sekurang-kurangnya 2 kali seminggu. Barulah nampak hasilnya.

Haaaa itulah dia, petua cantikkan kulit cara semulajadi. Kalau suka bolehlah kita sama-sama kongsi. Insyallah lagi ramai yang dapat manafaat.

Sumber : Noor Lela Abdul Samad 

IKLAN

 

 

ARTIKEL MENARIK: Agar-agar Roti, Buat Seloyang Sekejap Je Habis Seisi Keluarga Makan. Ni Resipinya!

LAGI ARTIKEL MENARIK :Duit Koyak Jangan Simpan Je, Rugi. Boleh Tukar Untuk Dapat Nilai Penuh Atau Separuh Di Bank Negara!

IKLAN

Jom turut serta bersama e-keluargagader Bonding Day #dirumahaje secara virtual!
Bukan sahaja dapat eratkan hubungan dengan keluarga tersayang, tapi boleh lakukan aktiviti yang menceriakan bersama-sama. Hadiah menarik menanti anda sekeluarga!

Yuran hanya RM30.00 sahaja terhad untuk 50 famili sahaja. Satu famili 2 dewasa 2 kanak-kanak. Jadi, tunggu apa lagi? Jom daftar segera di sini: http://www.wasap.my/60169647520

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club