Bila sebut Kuih Tepung Pelita tentu sahaja ramai bersetuju menu nan satu ini adalah antara kuih muih yang dicari-cari ketika membeli juadah di bazar Ramadan.

Namun disebabkan tahun ini tiada bazar Ramadan dibuka, apa kata kita buat sendiri kuih Tepung Pelita ini, agar tiada pula ahli keluarga yang terasa terkilan tidak dapat menikmatinya.

Nak tahu resipi detail dan langkah demi langkahnya, jom kita buat seperti perkongsian daripada Aisha Shukor ini.


“Tepung Pelita” in d’ house. Kuih yg wajib kami carik mase bulan pose. G bazar ramadhan semata2 nk beli ni je hihihi.

Memandangkan tahun ni xdpt nk g Bazar, So kita buat sendiri..Alhamdulillah3 sedapppp

Cara Aisha Shukor yg senang n cepat,xpayah kukus2,siap je blh terus ngapp..

Now everyone can make Tepung Pelita ecewahh.

Bahan2:
Tepung beras (apa2 cap pun boleh. Saya cuba cap teratai, tak ada gajah gajah hihi)
Daun pandan wajib (kalau nak warna terang boleh titiskan warna hijau. Tapi saya memang suka warna pandan asli)
Santan
Hula
Garam
Air

P/s: Tak kisah kita guna cawan jenis apa dan besar mana,yang penting gunakan cawan yang sama untuk sukat semua di atas. Boleh
faham ye. Sila ambil maklum
ya,tekstur tepung pelita hanya
likat, tak sama macam tepung talam atau seri muka okey

Step 1 : 3 helai daun pandan diblend dgn 4cawan air. xyah guna pewarna sbb sy suka warna neutral pandan tu je dh ok..

Step 2 : Tapis

Step 3 : Masuk air pandan dlm kuali..jgn buka api dulu ye..masuk tepung beras secawan

IKLAN

Step 4 : Gula pasir 3/4 ke secawan (nanti kita nk letak gula custor kt dasar bekas tau utk dpt melt2 sensasi gula tu,so kt sini xmo manis sgt2..agak2 ye ikut citarasa masing2)

Step 5 : Buka api dan kacau sampai likat.

Step 6 : Ini teksture yg kita nk..xnak likat sgt mcm seri muka n xnk cair sgt mcm bubur..faham kan..dh menggelembung2 kecil tu,tutup api

Step 7 : bekas2 kecik,tabur dgn gula custor stgh sudu,buat lapisan nipis je bawah tu supaya bila kita letak lapisan hijau yg panas tu nti gula tu melt..klau xde gula custor,blend gula bg halus..klau xhalus,nti makan,tergigit2 gula xbest

Step 8 : Tuang lapisan hijau panas2 tu..hentak2 sikit bg rata

IKLAN

Step 9 : ok jom buat lapisan putih pulak..santan kara kotak kecik tu bancuh dgn 3cawan air @ klau guna santan fresh,amik santan dlm 4cawan..jgn bukak api dulu

Step 10 : 3/4 cawan tepung beras @ bersamaan +- 4sudu besar..agak2 la sendiri ye tgk tepung uolls tu..sbb tepung kita mungkin cap lain,cawan lain size..masak ni kene ikut kesesuaian masing2..

Step 11 : Satu camca garam halus, kacau sebati dulu baru buka api. Masak atas api sambil kacau je sampai likat.

step 12 : Haa camni teksture doa..xlikat sgt,xcair sgt..dh berbubble2  tu, tutup api.

Step 13 : Curah atas lapisan hijau. Siapp..bg rest 5minit camtu, blh tutup n masuk peti sejuk..klau nk mkn terus pon boleh tp mkn sejuk2 lagi nikmatt..nyumm3

sumber : Aisha Shukor