Cukup menyentuh hati kisah seorang budak lelaki yang dikenali sebagai Akid. Kanak-kanak itu dilaporkan tinggal bersama keluarganya di sebuah rumah usang dan separuh roboh di Kampung Banggol, Jalan PCB, Kota Bharu, Kelantan.

Rupa-rupanya, keluarga ini tinggal di rumah tersebut sejak oktober lalu. Jika yang pertama kali melihat pasti menyangka rumah tersebut musnah akibat kesan banjir. Namunrealitinya itulah keadaan sebenar yang sudah lama dan kian rapuh dimamah usia.

Menerusi satu video yang tular baru-baru ini, Akid memaklumkan bahawa ada juga masyarakat luar yang menuduh dia dan keluarganya sebagai meminta.

“Saya tak faham kenapa ada orang cakap macam tu, kenapa orang benci sangat dengan kami, saya kalau nak makan saya kerja, cuci tandas, cuci surau dapat lah RM6 sehari. Ada orang kata kat kami lapar kedarah (meminta), ambil duit orang. Akid tak ambil pun Orang benci… tak tahu kenapa orang benc,” ujarnya.

Tambah Akid lagi, dia mengambil upah mencuci tandas dan surau, kemudian menggunakan wang tersebut bagi membeli keperluan asas seperti bawang dan tepung untuk mereka sekeluarga.

Video tersebut dimuatnaik oleh Yayasan Kebajikan Muslim, MyFundAction bertujuan mengajak orang ramai menyumbang kepada tabung badan berkenaan untuk diagihkan kepada mereka yang memerlukan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by MyFundAction (@myfundaction)

Sumber:myfundaction

IKLAN

ARTIKEL MENARIK: “Menunggu Kepulangan Yang Tak Akan Pulang.” Baru 3 Hari Habis Pantang, Suami Pula Meninggal Dunia, Kisah Wanita Ni Bikin Sebak!

ARTIKEL POPULAR: “Ya Allah Adik Gagah Juga, Kakak Tumpang.” Gelagat Comel Aafiyah Ditegur Tokti Menyakat Adiknya Bikin Ramai Terhibur

BACA INI JUGA : “Cantiknya Baby Khadeeja, Secantik Namanya. Muka Chinese Look.” Intan Ladyana Dedah Wajah & Nama Anak

IKLAN

Nak macam-macam info? Klik channel Telegram KELUARGA  dan join keluargagader club