Ruang tanah yang terhad membataskan untuk kita bercucuk tanam, tetapi sebenarnya ada yang boleh ditanam guna pasu je.

Saudara Wan Burhanudin berkongsi bagaimana dia menggunakan pasu sahaja untuk menanam pokok jambu air madu di sekitar rumahnya.

Bukan itu sahaja, menurutnya lagi, pokok yang di tanam dalam pasu boleh berbuah 4 kali setahun berbanding di atas tanah biasanya hanya 2 kali setahun. Assalamualaikum..sy tanam jambu air madu dalam pasu je..buah cantik, pejal dan manis. Asalnya sekadar suka-suka tetapi saya pelbagaikan kaedah untuk tanam dan besarkan pokok. Saya guna pasu, dan dalam masa dua bulan saya guna baja organik nampak hasilnya memberangsangkan.

Menurutnya serangan serangga berkurangan malah hasil buah memang elok, besar dan manis.

Benih pokok jambu ini boleh dibeli di mana-mana nurseri yang menjual anak pokok. Penyediaan pasu seeloknya pasu yang agak besar supaya tak perlu menukar pasu banyak kali apabila pokok makin besar.

Pokok yang ditanam dalam pasu dan dibaja secara teratur biasanya akan berbuah dalam masa setahun. Berbanding pokok jambu ditanam di atas tanah, mungkin ambil masa 2 tahun untuk berbuah.

Selepas bunganya gugur, terus balut dengan plastik untuk elak lalat buah menyucuk putik. Jaga hingga buah matang, pastikan putik yang banyak kurangkan hingga hanya ada 2 atau 3 biji sahaja..untuk pastikan buah dapat membesar dengan baik..

Pokok buah yang ditanam dalam pasu juga memudahkan pembajaan dan juga kawalan serangga. Penyediaan medium tanam, guna medium asas seperti tanah 5 in 1 yang dijual di nurseri..dicampur dengan tanah merah bakar..nisbah 60:40..gaul hingga rata.

Baja boleh guna baja urea..baja buah..diletak dalam pasu sesudu setiap 2 minggu sekali hingga berbunga. Boleh juga gunakan baja organik selang dengan baja urea.

Dalam masa 10 hingga 12 bulan sudah boleh berbunga mengikut penjagaan yang betul..kelebihan tanam dalam pasu kita boleh mengawal baja dan tumbesaran pokok.

Buah yang terhasil melalui cara yang saya buat ni lebih baik, sangat manis, crunchy..lebih sedap dari buah Thai. Kelebihan tanam dalam pasu, ini sesuai untuk ruang rumah taman yang agak sempit, pokok tidak akan terlalu besar dan tinggi dan mudah dibaja dan di prunning.

Boleh lihat perkongsian saudara Wan menerusi video ini.

Sumber: Wan Madu

IKLAN

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

IKLAN

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web  https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya! Sebarang soalan boleh ajukan di nombor yang tertera di poster