Meskipun terdapat kebaikan apabila tinggal bersama keluarga mertua, namun ada ketikanya boleh memberi kesan tidak baik pada pasangan suami isteri malah bagi pihak mertua juga. Ini dijelaskan detail oleh Puan Normaliza Mahadi, Kaunselor Keluarga dan Perkahwinan. Semoga perkongsian ini memberi serba sedikit panduan dan bermanfaat untuk semua.

Ini perkongsiannya.

Anak lelaki yang dah kahwin, biarlah mereka hidup dengan isteri dan anak-anaknya di rumah lain. Biarlah dia kendalikan hidupnya sendiri. Biar dia mengendalikan hidup berumahtangga ikut acuan sendiri.

Jika nak anak rumah dekat boleh tapi masih berlainan rumah, dapur dan bilik air. Jangan paksa anak lelaki duduk di rumah dengan keluarganya untuk menjaga banyak perkara.
Anak lelaki ni dan anak perempuan ke, bila dah kahwin biarkan mereka hidup sendiri. Dah besar. Dah baligh. Dah boleh berfikir. Kita nak bantu, bantu aje dari jauh. Tapi jangan keruhkan keadaan. Jangan ugut anak kalau tak nak dengar cakap mak, akan jadi anak derhaka.

Kalau nak jugak anak duduk sekali dengan menantu, boleh. Tutup telinga. Pejamkan mata. Bisukan suara. Kalau tak boleh buat ni, jangan ajak anak menantu duduk sekali! Jangan..
Jangan campur urusan mereka.

Dan anak lelaki kan ke pemimpin. Benda besar seperti rumahtangga ni patutnya boleh uruskan. Tak akan benda macam ni pun tak faham. Isteri perlukan privasi. Isteri perlu kendalikan rumahtangga ikut cara dia. Nanti jika mak masuk campur, lagi susah dan serba salah.

Jaga Hati

Jadi beritahu mak dengan baik, yang isteri dan anak mesti duduk rumah sendiri.
Ada banyak isu anak lelaki yang dah jadi suami tetapi masih lagi tak tahu apa yang perlu dan apa yang mahu. Ajak isteri tinggal rumah mak, sedangkan dah tahu mak dan isteri berkonflik. Mak dan isteri tidak sebulu. Tetapi mereka ok jika berjumpa pada waktu tertentu. Kekalkan keadaan itu.

Anak lelaki kena jaga hati mak. Hati isteri pun penting juga. Tak payah duduk tengah. Tapi gunakan kepimpinan untuk membuat keputusan.

Gambar hiasan

Komitmen Besar

Anak perempuan pun sama. Dah kahwin, tinggalkan rumah. Ikut suami. Kalau dari dulu tahu tak nak ikut suami, tak payah kahwin. Tinggal aje dengan mak. Ini lepas kahwin, bila suami ajak pindah tak nak. Tapi macam saya tulis kat atas, ajak pindah ke rumah sendiri bukan rumah kongsi dengan ibubapa.

Perkahwinan ni adalah satu institusi yang sangat tua. Tapi banyak masalah yang remeh pun masih belum lega.

Nak kahwin ni adalah komitment besar. Sangat besar. Banyak perubahan dan keputusan perlu dilakukan. Bukan setakat akad dan kemudiannya selesai.

IKLAN

Kepada suami dan isteri, matanglah. Perkahwinan ini adalah medan orang lelaki dan perempuan dewasa. Yang perangai macam budak kecik tu hanyalah untuk anak-anak sahaja.

Sumber : Normaliza Mahadi

Nak tahu, KELUARGA ada hadiah wang tunai RM500 nak beri kepada anak-anak anda! Caranya mudah sahaja, anda perlu kongsikan perasaan rasa bangga menjadi anak Malaysia.

IKLAN

Untuk maklumat lanjut layari je laman web https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh di http://www.wasap.my/60169647520

Jom sertai E-Keluargagader BELAJAR ONLINE BUAT ROTI JALA VIRAL dengan daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/ceriakan-hati-dengan-buat-roti-jala-viral/  atau whatsapp di http://www.wasap.my/60169647520

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club