Beli barang banyak-banyak, bila nak pakai dah rosak. Macam ubi kentang, ada sesetengah orang anggap ubi yang sudah naik tunasnya masih boleh di makan. Tetapi sebenarnya, tak boleh dah tau!

So… Kalau tak boleh nak makan, kena buang je la ye?

Oh jangan! Daripada membazir buang macam tu je, apa kata gosok ubi tu pada cermin kereta je. Untung-untung, jimat duit dari polish kereta di kedai, guna kentang sahaja untuk elakkan titisan air melekat pada cermin kereta dan jadikan ia mengalir dengan laju seperti yang dikongsikan oleh pengguna Tiktok @jasin_fezi. Tak percaya? Cuba sendiri! Jom tengok cara-caranya.

1. Mula-mula potong ubi yang sudah bertunas. Tak perlu kupas kulitnya.

Ubi Bertunas Tak Boleh Makan! Elak Bazir, Gosok Pada Cermin Kereta, Settle Masalah Watermark

2. Gosokkan ubi yang telah dipotong tadi pada permukaan cermin kereta.

Ubi Bertunas Tak Boleh Makan! Elak Bazir, Gosok Pada Cermin Kereta, Settle Masalah Watermark

IKLAN

3. Basuh semula tingkap dan lihat hasilnya!

Ubi Bertunas Tak Boleh Makan! Elak Bazir, Gosok Pada Cermin Kereta, Settle Masalah Watermark

Jimat kan? Tak payah polish kereta dah! Hasilnya, air hujan akan mengalir dengan laju tanpa meninggalkan kesan titisan yang terlalu banyak.

@jason_jezi Ubi kentang gigi jangan buang, Air Jalan Laju Di cermin #TikTokGuru #jombelajar #learnontiktok #tips #jezismart #tiktoktech ♬ Coastline – Hollow Coves

UBI KENTANG BERTUNAS BAHAYA UNTUK DIMAKAN

IKLAN

Kentang kalau dah rupa macam ini, terus buang sebab tinggi dengan kandungan glycoalkaloid. Kalau tak nak buang, tanam pun boleh. Glycokoid adalah bahan kimia yang secara semulajadi ada dalam kentang.

Kentang bertunas yang dah lama ada di dapur, tinggi dengan kandungan glycoalkaloid, berbanding kentang baru tidak bertunas. Glycoalkaloid, tidak mengapa jika kandungannya tak banyak apabila dimakan. Tapi jika berlebihan, akan buat penyakit lain pulak yang timbul. Terutama untuk ibu mengandung dan anak kecil.

Lebih hati-hati ya, jika rumah kita ada 2 golongan ini.

  • Muntah.
  • Cirit.
  • Sakit perut.

Ubi Bertunas Tak Boleh Makan! Elak Bazir, Gosok Pada Cermin Kereta, Settle Masalah Watermark

Antara kesan sampingan jika makan kentang bertunas yang tinggi kandungan glycoalkaloid. Jika terlampau banyak kandungan glycoalkaloid yang diambil, ada risiko lain yang lebih membahayakan.

IKLAN
  • Rendahkan tekanan darah.
  • Tinggikan denyutan nadi.
  • Demam.
  • Sakit kepala.

Malah, boleh juga bawa kepada kematian. Pernah tengok cerita Hindi, dia kupas biji epal banyak-banyak, dan kisar. Kemudian masukkan dalam protein shake orang yang nak diracun.

Sebab dalam biji epal ada kandungan cyanide yang kalau makan sebiji sahaja tak jadi apa. Tapi kalau makan dengan kuantiti yang banyak, boleh sampai akibatkan kematian.

Dulu sayang jugak nak buang, sebab dua biji sahaja kentang yang tinggal dan dah nak masak pagi itu buat sup ayam pulak. Tapi bila teringat kesan sampingan yang anak-anak ada kemungkinan boleh dapat, tak fikir panjang. Kalau anak-anak sakit, lagi teruk nak handle lepas itu. Apalah sangat dua biji kentang dan sup tanpa kentang kan.

Sumber: Tiktok @jason_jezi, Facebook Mazliana Mazlan