Siapa je yang tidak mengenali Prof Muhaya kan? Ceramah yang diberikan sememangnya begitu padat dengan ilmu dan begitu berhemah penyampaiannya. Ada satu perkongsian yang dikongsikan di laman Tiktoknya berkaitan dengan jodoh, di mana topik ini sebenarnya penting bagi sesetengah pihak terutamanya yang masih belum berpasangan.

Zaman maju masa kini, semua anak-anak mudah bekerjaya sehingga bila dah sampai ke lewat usia, masih lagi bertemu jodoh. Oleh itu, yang mana ada kegusaran diri tentang jodoh, orang sekeliling asyik bertanya bila nak tamatkan zaman bujang. Jom ikuti apa kata Prof Muhaya dan tip yang diberikan tentang topik ini.

Baik, tajuk ni best tau sebab ramai orang tanya saya macam mana nak dapat jodoh. Jodoh ini sebenarnya Allah dah jadikan masa kita dalam rahim ibu kita lagi. Masa Allah masukan roh, Allah dah tetapkan jodoh dan kita nak tarik jodoh, kita kena bersangka baik bahawa ada jodoh kita.

Tetapi jodoh itu diberikan Allah SWT pada waktu yang baik. Jadi apa kata nak tarik jodoh yang pertama banyakkan berdoa. Kurniakan kita, doakan. Kurniakanlah aku jodoh yang baik, pada waktu yang baik dalam keadaan yang baik.

Maknanya macam ini, supaya kalau kita nak dapat jodoh pun tak payah lah nak bercinta lama-lama tak jadi. Biar dapat jodoh pada waktu yang baik, dalam keadaan yang baik dan jodoh yang baik. So nak tarik jodoh yang baik macam mana?

@profmuhaya Macam mana nak dapat jodoh? #pmcultra#profmuhayacircle#profmuhaya#profmuhayatv#profmuhayadotcom#transformasiguru#adaberidapat#motivation#motivasi #jodoh ♬ original sound – Prof Muhaya Official

Kita mesti faham, lelaki yang baik untuk wanita yang baik. So kalau kita nak dapat suami jodoh yang baik tentu kita kena jadi orang yang baik dulu.

9 PETUA AGAR DIPERCEPAT JODOH YANG BAIK

1.Memperbetulkan kembali niat kita.

Jika kita berniat mendapatkan jodoh kerana lillahi ta’ala, semata hanya kerana Allah, maka InsyaaAllah, Allah juga akan mentakdirkan kita untuk bertemu dengan seseorang yang juga memiliki niat yang sama.

2. Muhasabah diri dan reflek kembali untuk melihat sebarang kekurangan pada diri.

IKLAN

Kalau sampai sekarang anda belum bertemu calon pasangan, maka ada baiknya anda melihat kembali diri sendiri, mengesan apa yang kurang pada diri anda. Kekurangan luaran sebenarnya bukanlah masalah besar, asal kita berusaha untuk tampil kemas dan berpenampilan lebih menarik.

3. Tingkatkan percaya diri dan buangkan rasa malu tidak bertempat.

Jangan pernah menyerah dalam mendapatkan jodoh, jika anda merasa putus asa atau menghadapi kegagalan maka anda harus segera bangkit lagi.

Umur Dah Lanjut, Tapi Tak Kahwin Lagi! Ikut 9 Petua Dipercepat Jodoh Yang Baik

4. Memperluaskan jaringan pergaulan.

Antara sebab kita lambat bertemu jodoh adalah kerana kurangnya pergaulan dengan masyarakat. Luangkan masa untuk menyertai aktiviti kemasyarakatan.

5. Memperbaiki diri sendiri dahulu.

IKLAN

Ini adalah asas kepada langkah mendapatkan jodoh yang baik. Jika anda menginginkan jodoh yang soleh atau solehah, maka renungkan dulu adakah diri anda sendiri layak untuk mendapatkan jodoh yang soleh dan solehah?

6. Berkhidmat kepada ibu bapa dan keluarga.

Bersangka baik dengan Allah SWT. Dia inginkan kita yang single ini untuk terus berbakti kepada kedua ibu bapa kita tanpa perlu memikirkan perihal yang lain.

7. Amalan bersedekah dan amalan sunat yang lain.

Agar jodoh kita semakin cepat datang, kita juga perlu mendekati Allah dengan ekstra dekat. Caranya tidak hanya mengandalkan ibadat wajib, tetapi dengan menambah ibadah-ibadah sunnah. Lakukanlah sedekah dengan ikhlas.

8. Lapangkan hati dan fikiran seluas-luasnya.

Perasaan cemburu dengan melihat kebahagian orang lain dalam perkahwinan pastinya bukan sesuatu yang asing. Lapangkan dada kita, dan buka minda kita seluas-luasnya.

IKLAN

9. Mengamalkan doa agar dipercepatkan jodoh.

Doa mendapatkan jodoh khusus untuk wanita:

Ya Rabb, berikanlah kepadaku suami yang terbaik dari sisi-Mu, suami yang juga menjadi sahabatku dalam urusan agama, urusan dunia dan akhirat.

Doa mendapatkan jodoh khusus untuk lelaki:

Ya Rabb, berikanlah kepadaku isteri yang terbaik dari sisi-Mu, isteri yang aku lamar dan nikahi yang menjadi sahabatku dalam urusan agama, urusan dunia dan akhirat.

Sumber: Tiktok @profmuhaya, Aku Islam

Umur Dah Lanjut, Tapi Tak Kahwin Lagi! Ikut 9 Petua Dipercepat Jodoh Yang Baik

Nak tambah ilmu tentang penyusuan susu ibu, jom join webinar PERCUMA Ya, Aku Mampu Susukan Anak! secara ONLINE pada 29 Oktober 2022. Daftar nama anda di https://toko.ideaktiv.com/product/ya-aku-mampu-susukan-anak/