Kalau sudah  hobinya bercucuk tanam, setiap sudut dan ruang dimanfaatkan sebaiknya untuk bertanam. Malah bukan perkara pelik posting di akaun fbnya juga berkisar tentang tanaman.

Sama halnya dengan wanita ini, NorAinon namanya. Obsesnya pada pokokpokok m tidak boleh disangkal lagi.

Ada seseorang tanya, saya nak hadiah apa birthday nanti. Saya kata, saya tak tahu la nak hadiah apa sebab tak terfikir pun bab tu.

”Sempat juga beritahu, kalau nak bagi, jangan bagi jam tangan sebab saya dah dapat hadiah 2 jam tangan sebelum ini.
Dia memikir-mikir nak bagi hadiah apa.

”Saya kata jangan beli beg tangan dan kasut sebab saya tak minat. Baju, mekap, barang kemas dan aksesori pun jangan, tak minat pulop…

”Saya cuma suka makan sedap-sedap dan jalan-jalan. Dia kata dia nak bagi sesuatu yang boleh jadi kenangan. Jadi saya kata, bagi pokok la… haha ??… ada ke mintak hadiah birthday pokok”

Sungguh cute permintaan Puan NorAinon ini bukan?

Baiklah, kita tinggalkan kisah itu dan ayuh Kita pelajari cara tanam sayur teknik hidroponik yang turut dikongsikan oleh Puan NorAinon ini, cukup mudah dan yang penting nampak cantik je.

Jom semak!


Kaedah Tanam Sayur Hidroponik DIY

1. Cari bekas untuk menanam sayur dan bekas menakung air baja AB yang ngam.
Saya guna tapis di bahagian atas. Boleh beli di kedai serbaneka. Tiga tapis rm2 je. Baldi kecil polka dot yang comel tu pula saya beli di MR DIY. Harga RM1.51 sebiji.

2. Bubuh span akuarium. Boleh dibeli di ‘petshop’. Potong bentuk bulat.

3. Bubuh cocopeat (sabut hancur) sehingga paras mulut tapis supaya tiada lubang yang dapat dibolosi nyamuk untuk bertelur.

IKLAN

4. Saya tak bubuh sumbu untuk serap air tapi cuma tuang air baja AB dan pastikan ia cecah paras akar anak pokok.

5. Yang ni pula contoh bekas DIY melalui konsep suai padan. Nampak tak, tapis tu sedang elok je dengan saiz baldi?. Kena la rajin meronda cari bahan.

6. Alihkan anak sawi yang sudah ada lebih 5 helai daun ke dalam bekas. Kerja memindahkan anak pokok dari dulang semaian ke pasu individu seeloknya dilakukan pada waktu petang. Kalau alih pagi, takut anak pokok mengalami strok haba bila matahari naik (lecur sebab panas le). Seeloknya 1 bekas kecil satu pokok supaya ia boleh membesar dengan jayanya. Tak perlu berebut baja dan ruang dengan rakan hijau yang lain.

Isi air baja bila sudah susut. Biasanya saya biarkan sampai air baja kering baru isi yang baru. Tapi kalau takut terlupa, boleh bubuh air baja tapi baki yang di dalam baldi saya guna untuk siram pada pokok yang tanam atas tanah.

IKLAN

Letak pokok di bahagian yang dapat sinaran matahari. Sayuran daun perlukan sekurang-kurangnya 4 jam sinaran matahari. Saya letak di bawah atap jernih. Tak kena hujan. Kalau kena hujan, nanti air baja cair pulak.

Jangan lupa ambil gambar pokok dari kecil hingga besar. Baru la kita dapat lihat perkembangannya. Enjoy bukan?

Dari sekecil-kecil biji benih, jadi sayur yang besar. Kemudian jadi hidangan di meja makan. Perasaan masa makan tu lain macam sebab hasil tanam sendiri.

Berkebun di mana? Di balkoni saja. Bukan perlu ruang besar pun. Bertingkat-tingkat sayur hasil tanam sendiri. Kalau hendak seribu daya. Minat mengatasi segala.

Sumber : NorAinon Othman