Filem Mat Kilau : Kebangkitan Pahlawan, mencipta fenomena luar biasa hingga menggaut keuntungan tertinggi dalam sejarah filem tempatan. Setiap hari ada sahaja penonton membanjiri pawagam bagi menonton kehebatan pahlawan Melayu ini.

Tidak dengan itu, kesan daripada filem ini juga telah meniupkan semangat ibu ayah untuk turut menghantar anak-anak mempelajari ilmu persilatan.

Keterujaan rakyat Malaysia tidak terhenti di situ sahaja, malah siapa sangka filem ini juga telah menyatukan kembali susur galur keluarga Mat Kilau.

 

Ini sebagaimana menerusi perkongsian video di laman TikTok oleh @tehnazfamily yang tular baru-baru ini.

Booking Satu Hall 

Video tersebut memaparkan sekumpulan keluarga menggelarkan diri mereka sebagai waris Mat Kilau hadir ke panggung wayang dan menempah satu dewan untuk menonton filem Mat Kilau bersama-sama.

Dalam hantaran video tersebut, individu itu berkongsi detik-detik manis pertemuan waris pahlawan yang diangkat sebagai watak utama dalam filem yang menjadi sebut-sebutan kini.

@thenazfamily Semua happy gila dengan watak2 dalam filem Mat Kilau. Habis je cerita, non stop bercerita pasal kisah Mat Kilau. Antara cerita yang diceritakan Bagaimana diorang semua tak percaya bila mula2 Mat Kilau perkenalkan diri pada tahun 1969 sampai Mat Kilau terpaksa tunjuk badan dia memang berlubang kesan kena tembak dengan Peluru Emas. Kerana hanya peluru Emas boleh menembusi kekebalan Mat Kilau #MatKilau #filemmelayu #filemmatkilau #fyp ♬ Mentera Semerah Padi – M. Nasir

“Bila waris Mat Kilau tempah satu dewan sekali pakej air dan popcoron tengok (filem) Mat Kilau. Sepanjang scene Mat Kilau, semua bersorak tepuk tangan.” tulisnya.

Dalam video itu juga, turut dijelaskan mengenai susur galur waris yang hadir menonton filem itu.

“Mereka semua ini keturunan isteri pertama Mat Kilau iaitu Yang Chik seperti dalam filem ini. Mat Kilau dan Yang Chik ada satu-satunya anak perempuan iaitu Khatijah.

“Banyak kisah-kisah mengenai Mat Kilau yang boleh diceritakan, kisah yang hanya dikongsi dengan keluarga dan tiada diceritakan dalam filem Mat Kilau ini. Kalau ada rezeki nanti, boleh kongsi bersama semua,” tulisnya.

Turut kelihatan, kain rentang yang tertera tulisan ‘Perjumpaan Waris Mat Kilau dari Susur Galur Anaknya, Khatijah’.

IKLAN

Meninjai di ruangan komen, netizen memberikan pelbagai reaksi. Ada yang gembira dan ada juga yang perli kononhya keluarga tersebut muncul apabila filem ini  ‘pecah panggung’ dan semua itu hanya mahukan perhatian.

“Cerita meletup, barulah semua nak mengaku waris Mat Kilau, semua nak ambil kredit,” tulis satu netizen yang bersikap negatif.

Namun, komen itu dibalas semula oleh pemilik akaun TikTok itu, menjelaskan bahawa tujuan mereka bukanlah untuk menumpang nama atau mendapatkan kredit, sebaliknya ingin menyokong kehadiran filem itu.

“Bukan nak ambil kredit. Nak beritahu yang waris Mat Kilau ada saja yang sokong filem ini. Semua suka gila tengok cerita pasal nenek moyang mereka,” tulisnya.

Selain itu komen positif dapat dibaca adalah seperti

“Kenapa saya yang happy tengok diaorang berkumpul”

IKLAN

“Finally!! Aku Series tunggu je part macam ni “Waris Mat Kilau” Mana la diaorang ni semua, Finally keluar pun. Jika benar, Allahuakbar”

Sumber : @thenazfamily

ARTIKEL MENARIK : Simpan Bawang Elak Rosak, Lagi Terjamin Bila Buat Cara Ni. Mudah Sangat!