Ekzema adalah masalah kulit yang biasa berlaku kepada anak kecil yang baru lahir. Ia dikenali juga sebagai atopic dermatitis (kulit). Keadaan radang pada kulit disertai dengan bengkak, gatal dan ruam merah yang kadang-kadang kelihatan seperti kulit melecur yang berair.

Jika berpanjangan akan menyebabkan kegatalan. Bahan kimia seperti sabun, pembersih atau minyak wangi boleh menyebabkan alahan , jadi ibu bapa kena alert pemilihan produk yang sesuai untuk anak yang ada masalah ini.

Puan Yatie Eimra berkongsi tip menggunakan cuka dan baking soda bagi menggantikan pelembut fabrik yang tidak sesuai untuk digunakan disebabkan anak ada masalah ekzema.

PART 1: ECZEMA & PELEMBUT FABRIK👚

===================================

Alhamdulillah, hari ni Allah beri kesempatan untuk saya share sikit info yang mungkin mak² boleh manfaatkan..

Fydh ni memang ada mild eczema & keadaan eczema dia agak teruk sejak bayi hingga 2 tahun. Keadaan kulit dia beransur kurang pun lepas amalkan mandian daun herba & guna minyak garlic (disamping jaga pemakanan). Masa umur 3 tahun++, masalah eczema dia tiba² flare balik walaupun masih jaga pemakanan.. Kerap gak terpaksa ulang-alik ke klinik masa tu..

Since dah bagitau bukan faktor pemakanan.. doktor terus tanye, ada ke gunakan racun penyembur serangga dalam masa terdekat/tukar sabun mandian/sabun pakaian. Sabun cuci pakaian Fydh ni memang saya tak tukar & tetap gunakan sabun pencuci pakaian khas untuk bayi jer sebab kulit dia sensitif TAPI saya mula gunakan pelembut fabrik khas untuk bayi/kulit sensitif bila cuci pakaian.. Doc cakap pelembut fabrik organik sekalipun, walaupun takde bahan kimia bahaya, ia tetap ada bahan pengawet & bahan yang berfungsi melembutkan kain.

Lapisan lilin/lelemak dalam pelembut fabrik ni menghalang pakaian meresap air. So anak yang kulit EXTRA SENSITIF, kalau ada lak masalah eczema, tetap lah akan terkesan gak. Kandungan bahan pengawet mungkin salah 1 alergen & pakaian dia tak meresap peluh lagi terukkan eczema. Macam Fydh ni lak memang kuat sangat berpeluh, memang ler lagi haru.. Dahla banyak peluh, baju tak meresap² peluh lak.. huhu

Dulu ingatkan pelembut fabrik organik selamat untuk bayi/kulit sensitif.. Rupanya organik pun tak bermakna serasi untuk semua orang gak.. 😅 Sejak dah stop gunakan pelembut fabrik, alhamdulillah eczema pun makin kurang walaupun amek masa gak & tak lagi jadik flare macam dulu (melainkan tak jaga makan jela😅). Sampai sekarang ni memang saya tak gunakan pelembut fabrik bila cuci pakaian dak Fydh & masa basuh pun masih asingkan dengan pakaian orang dewasa.

Mak² yang ada masalah anak resdung/asthma/eczema.. kenalah lebih peka bab² kandungan bahan pencuci tak kiralah sabun mandi, sabun cuci pakaian mahupun pelembut fabrik ni. Kekadang tu terlebih guna sabun pencuci pakaian pun boleh trigger alahan gak. Kekadang alergi tu tak terus jadi teruk on-the-spot, tapi amek masa.. 1 tahap bila histamin dah tinggi dalam badan, baru lah jadi macam² reaksi alergi. Macam kes Fydh, lepas 2-3 bulan gak guna pelembut fabrik, baru eczema dia jadik flare..

TAMBAHKAN SODA/CUKA DALAM CUCIAN PAKAIAN

===============================

Since saya dah tak guna pelembut fabrik untuk pakaian Fydh, saya tambahkan soda/cuka masa cucian mesin terutamanya bila basuh towel/teddy Fydh (untuk pastikan tak tertinggal saki baki sabun bahagian dalam teddy). Cara ni jugak sesuai untuk cuci bantal tau (jenis washable).

Penggunaan soda ATAU cuka ketika cuci pakaian bukan setakat boleh melembutkan pakaian, menghilangkan bau peluh pada pakaian serta bau²an yang tak menyenangkan tapi jugak boleh membersihkan sisa² sabun. Bagi yang terlebih guna sabun pencuci tu, korang hanya perlu tambah sikit soda/cuka pada bilasan terakhir.

 

Soda

====

Tambah ½ cawan baking soda bersama sabun pencuci di AWAL cycle & cuci macam biasa.

*Gunakan hingga 1 cawan soda jika mencuci pakaian dalam kuantiti yang banyak

*Boleh gunakan soda khas untuk mencuci (washing soda) yang mana fungsinya lebih kuat

IKLAN

*Optional– Tambahkan minyak pati (titiskan dalam bekas berisi air sikit supaya baunya sekata) & tambahkan ketika rinse cycle yang terakhir untuk bau yang segar (elakkan penggunaan eo jika basuh pakaian bayi).

Cuka

=====

Tambah ¼–½ cawan cuka ketika BILASAN TERAKHIR.

*Optional– Tambahkan minyak pati (titiskan dalam bekas berisi air sikit supaya baunya sekata) & tambahkan ketika rinse cycle yang terakhir untuk bau yang segar (elakkan penggunaan eo jika basuh pakaian bayi).

⭐Jujurnya saya lebih gemar gunakan cuka sebab cuka lebih murah😆. Biasanya saya terus titiskan eo & tambahkan cuka pada cycle yg ke-2 terakhir supaya dapat kurangkan sikit bau cuka tu. Kalau tambah masa rinse cycle terakhir pun xde masalah sebab bau cuka ni akan hilang bila kering. TAPI andai kata pakaian tu masih lembap sesekali bau cuka tu masih boleh detect walaupun dah bercampur eo🤭. Maklum ler jemur pakaian pun kat beranda jer. Kalau ade laman rumah tu, xde masalah pun😅.

⚠️P/S: Jangan memandai² lak korang gi campurkan soda & cuka yer.. kang bila asid & alkali bertindakbalas, dah tak berkesan pun melembutkan fabrik.

IKLAN

InsyaAllah, bila berkesempatan nanti saya akan sambung sikit lagi info part 2 lak tentang pakaian/fabrik yang tak sepatutnya korang gunakan pelembut fabrik ni😬