Sedapnya kuih talam sagu merah ni. Ramai yang ingin mencuba kuih ni. Makan ketika minum petang pun sedap.

Ikuti perkongsian puan Harum Wangi ni. Dah lah sedap, nak buat pun senang.

 

Percubaan Malam semalam. Nak buat sagu saja malas nk on mesin kelapa. So terhasil lah #talamsagu . Tak pernah buat pon, ini Kali pertama. Menjadi pula. Tekstur sagu kukus, kenyal² bukan liat ye. Topping atasnya kena cantik keras supaya bila potong tak berlemuih kata org utara. Hehehe..

Resepi:
Sagu ( rendam bg kembang sat & buang airnya)
Gula halus ( Gaul dlm sagu ikut agak² manis je + pewarna merah @ sirap)
Oles Loyang dgn sikit minyak & ratakan sagu tak perlu tekan². Bg sagu ruang utk mengembang. Boleh tambah sikit air dlm sagu Tu supaya bila sejuk sagu tak liat MCM getah scrap . Boleh kukus sehingga masak. Tak lama sgt, blh npak sagu bertukar rupa. Sebelum letak lapisan ats , cakar2 sikit permukaan sagu supaya lapisan senang melekat.
** Sukatan sagu agak² jer utk Loyang. Jgn penuh sgt nnt nk letak lapisan ats tak Ada ruang.**

IKLAN

LAPISAN ATAS:

IKLAN


1 cwn tepung ( tpg gandum + tepung ubi sikit dlm 2 sdb.)
2 sdb tepung jagung
3 cwn santan ( santan pekat + air. Lemak terpulang. Nak guna santan sama bnyk dgn air pon blh. Sy tak suka terlalu lemak. Nisbah saya 1:2. )
Garam sikit bg lemak jer rasanya.

Bancuh sekali semua. Tapis jika tepung berketul. Kacau naik wap sikit ats dapur. Jgn biarkan tpg berketul. Lepas siap Tu tuang ats sagu kukus & kukus lg sekejap dlm 10 mnt @ btl² masak. Siap!!!

Kredit: Harum Wangi