Biasanya kalau nak masak barulah dibeli bunga kantan sebab jenis yang tak tahan lama. Sekali beli habis guna sama Ada dibuat kuah laksa, Asam pedas atau pun kerabu.

Sebenarnya ada cara yang mudah dan menjadi kalau nak simpan bunga kantan ini.

Menurut Pn Qiha Fareesya ini, cara begini boleh buat bunga kantan tahan sehingga 6 bulan malah bau dan rasanya juga kekal sama dan segar. Jadi bolehlah digunakan pada bila-bila masa yang diperlukan.

 

“Ini cara saya untuk bagi bunga kantan tahan lama.Buat macam aiskrim ye sahabat.”

“Kalau simpan tanpa isi air lama-lama akan jadi hitam di dalam.Tapi buat cara macam ni Inshaa Allah tahan lama. Saya pernah simpan sampai 6 bulan.Bau dan rasanya tetap fresh.

Cara:

1.Bunga kantan tengok saiz ye.. Besar belah 4, kecik belah 2. Kira muat masuk dalam plastik aiskrim tu dalam keadaan bersilang untuk jimatkan plastik.

2.Isi air masak dalam plastik yang dah diisi bunga kantan tadi. Air mesti tertutup seluruh bunga kantan tu.

IKLAN

3.Simpul kemas-kemas.

4.Bekukan macam kita buat aiskrim tu.

5. Pesan dan bagitau anak-anak, ini bukan aiskrim ye. Takut terjadi macam saya aritu anak-anak ingat aiskrim.

IKLAN

Sumber: qiha fareesya


ARTIKEL MENARIK: “Rumah Pertama Beli Umur 21 Tahun.” Fasha Sandha Sebak & Syukur Impian Bina Surau Dalam Rumah Tercapai

ARTIKEL POPULAR: “Meh Sini Mak Simpan.” Alhamdulillah Rezeki, Neelofa Dedah Bilal Collect RM14K Duit Raya

BACA INI JUGA : “Humble Makan Dengan Anak Sambil Duduk Atas Lantai Je.” Elly Mazlein Dipuji Pandai Bawa Diri Ketika Beraya Kampung Suami


Nak macam-macam info? Klik channel Telegram KELUARGA  dan join keluargagader club