Bercucuk tanam pastinya menjadi hobi antara ibu-ibu di rumah. Jika tak dapat banyak, mempunyai sepokok dua tanaman di dalam pasu  pun dirasakan memadai. Sekurang-kurangnya bolehlah dijadikan terapi diri melihat tanaman yang hidup segar.

Pun begitu, memastikan kesegaran pokok ada perkara perlu buat. Bukan hanya dipastikan disiram selalu, dan apatah lagi jika tanaman diserang serangga perosak. Kita perlu segera hapuskan serangga perosak tersebut.

Pun begitu, selain gunakan racun serangga, ada cara lain yang lebih selamat dan berkesan walau dengan hanya membuat bancuhan sendiri. Ini sebagaimana yang dikongsikan oleh saudara Tam. Semoga bermanfaat.


Ramai yg mohon saya share bahan dan resepi air sabun.(macam resepi makanan pulak)

Ini percubaan saya setelah dapat petua dari seseorang di BKDR (dia pun hanya kata “sembur air sabun”)

Bahan

Pencuci pinggan Jenama Sunlight yg boleh basuh buah dan sayur ( ada aloe vera + garam) berwarna jernih.

2.0 liter air (saya guna air paip Syabas jer)

Cara

1 sudu makan cecair pencuci dan campur kan dgn air 2.0 liter dalam alat penyembur. Isi sampai penuh penuh, biarkan buih yg terhasil keluar baru tutup

IKLAN

Lepas tu enjoy lah menyembur

Saya tak sembur hari hari, cuma bila nampak binatang tu (ulat/bena putih) baru saya sembur. Bancuhan tu lama tahan.

Yang saya perasan, kangkung tak boleh sembur, daun nya melecur.

IKLAN

Yg lain daun lebih hijau dan sehat.Yg saya tanam dan sembur (saja sajacuba) Kenapa jadi gitu? Saya tak tahu

1. Pokok Limau purut
2. Pokok Serai
3. Pokok Chili
4.Pokok Pudina
5.Pokok Daun Kari

Selamat Mencuba

Sumber : Tam

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club