Pernah cuba buat Jeruk Ikan Masin Tenggiri tak? Ini kalau makan dengan nasi panas-panas memang terangkat.

Jom ibu-ibu Kita cuba buat resipi yang dikongsikan oleh puan Suria Abdullah.

Assalamualaikum..Seperti yg saya janjikan,di sini saya kongsikan cara2 nak buat JERUK IKAN MASIN TENGGIRI yg dalam minyak…

Seterusnya πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€..

Ikan tenggiri ( nak guna gelama atau senangin pun boleh..senangin mahal,harga lebih kurang tenggiri..ikan gelama murah sikit..gelama isi dia pun sedap..)

Bahan perapan:

Cuka makan

Asam keping (kat tempat saya 1kg rm26)

Garam kasar (1kg 70cen)

Bekas kedap udara (rahsia dari org melaka,bila dia tahu saya buat jeruk ikan tenggiri ni,dia bilang,nak lagi sedap kau peram dalam tempayan..Saya dah buat..memang lagi sedap πŸ˜€)

Sekarang bukan rahsia lagi. Cumabekas tempayan tu mahal kat sini πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜…..

Langkah pertama πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†..Ikan kasi cuci bersih ya..Saya korek darah yg kat tulang tengah tu πŸ˜‚.

Toskan ikan ..kering kan dengan cara lap guna tisu makan (ni untuk makan sendiri)

Saya jemur sekejap(kurang setengah jam) dalam cuaca yg panas..(ini cara saya,sbb saya buat dalam kuantiti lebih 50kg) klu nak jemur pun boleh..tapi jng terlalu lama..nnti isi ikan akan kecut dan keras..

Dah siap di keringkan..

Rendam sekejap dalam cuka makan..Rendam kurang seminit..Tabur garam kasar dalam bekas kedap udara..

Letak ikan,tabur lagi garam kasar..letak asam keping(jgn banyak sangat,nnti dia masam sangat,x sedap πŸ˜…)..

Ulang2 sampai ikan habis..Tutup rapat2 ikan..biarkan 7 hari..

IKLAN

Dah 7 hari,buang air perapam..bilas ikan..bilas sikit2 je jah..jng terlalu cuci,nnti isi ikan hancur πŸ˜…..

Masukkan ikan dalam bekas lain..tuang minyak masak yg baru…Biarkan ikan terendam..lebih kurang sejam dah boleh goreng.

Cadangan hidangan :

Nnti saya kongsi lagi .panjang2 ni rajin ke membaca?

Saya nak lukis x pandaiπŸ˜‚..

Ok lah..tengiri tempat saya mahal..cari lah yg pecah perut..kat sini satu kg pecah perut rm15..

IKLAN

Nak yg baru pun boleh je..1kg 28

Ok jah…rajin nak buat?

Kalu malas beli yg keluaran produk muslim tau..Di jamin halal dan bersih…

Semoga Allah permudahkan segala urusan kita semua 😍😍😍😍😍

‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍
‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍