Sejak perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan tentu kita digalakkan membeli barang keperluan rumah untuk digunakan dalam tempoh yang lama. Ia bertujuan bagi memastikan ketua keluarga tidak kerap keluar.

Jadi untuk mengelakkan pembaziran, kita harus tahu  cara yang dan berkesan untuk menyimpan bahan dapur supaya tahan lama dan segar. Ia termasuk barangan basah seperti daging, ayam, ikan dan sayur-sayuran.

Melalui seorang pengguna Twitter @anasulianna beliau berkongsi cara penyimpanan barang basah supaya tahan lama dan kekal segar. Viral hingga raih 9.7K retweet. Ikuti perkongsian.

BAHAN BASAH

Ayam ana pack 2-3 ketul satu pack untuk sekali masak. Sebelum ni buat 4 ketul tapi kalini size ayam besar. Makan jimat jimat sikit pasni. So kecikkan size. Ana dengan suami je makan laukz Anak2 biasa makan isi2 ayam buat sup,pasta or telur. Sekali beli 3 ekor dapat 13 packs.

SAYUR-SAYURAN DAN BAHAN KERING

Sayur berdaun xbasuh terus potong2. Lapik tisu dapur dalam ziplock bag, masuk sayur2.

• Cili2 basuh, buang tangkai, lapik tisu dapur, letak cili & bawang putih.

• Halia Lengkuas Cekur Carrot simpan dalam bekas/balang isi air.

daun2 herbs: D.limau, d.kari, d.sup, d.ketumbar, d.kunyit semua dlm ziplock/bekas simpan dlm freezer

• Labu tu ana simpan terus dalam ziplock dah seminggu masih tak berubah rupa.

• sayur2 belakang labu tu semua dh seminggu tp masih elok cantik.

IKLAN

• Kobis potong size kecik sikit untuk sekali masak pastu wrap pakai plastik wrap. Ana tak buat sbb plastik wrap habis pulekkk.

• Tomato simpan tempat terbuka lapik tisu dapur.

• Timun jepun ana try simpan dlm ziplock sekali sayur2 tu minggu lepas. Masih cantik sampai now.

Bawang-bawang dan kentang dalam bakul ajaaa. Biar suhu bilik and kering.

IKLAN

LABEL SENANG NAK CARI BAHAN MASAKAN

1. Because to some woman this is their self enjoyment to write & label their stocks.

2. Easier for me & husband to pick from the fridge. Sbb bila dah masuk dlm drawer fridge semua nampak sama 

3. Jimat masa xperlu belek what you gonna cook that day. Plan menu, pick, and cook.

Mudah je kan. Peti ais pun kemas dan bersih. Malah dapat jimatkan perbelanjaan barang dapur apabil