Habuk memang menjadi masalah utama bagi setiap kediaman. Jika habuk dibiarkan boleh menyebabkan kerengsaan mata, batuk, bersin, demam alergi atau serangan asma.

Bagi mereka yang mementingkan kebersihan, sudah pastinya akan memastikan persekitaran rumah dalam keadaan bersih.

Salah satu kawasan berkumpulnya habuk adalah pada bilah-bilah kipas. Apabila habuk yang berkumpul ia akan menyebabkan putarannya menjadi semakin perlahan.

Tips kali ini menyediakan alat bantu untuk membersihkan kipas hanya 57 saat sahaja. DIY sendiri untuk membuat alat bantu membersihkan kipas. Selepas ini anda tidak perlu lagi menggunakan tangga atau penyapu!

DIY alat cuci kipas siling

Bahan-bahan Yang Dilakukan :
Penyapu bulu ayam
Penyampung paip pvc
Paip pvc
Kayu

Langkah-Langkah :
1. Sediakan dua batang penyapu bulu ayam macam gambar di bawah ini.

2. Potongkan pada bahagian pemegang penyapu bulu ayam seperti yang dilakukan ini.

3. Pasang atau cantumkan penyambung paip pvc bersama paip pvc yang lain.

4. Masukkan 2 dua batang penyambung bulu ayam tersebut pada penyambung paip pvc itu. Ia akan menjadi roda bulu ayam seperti gambar di bawah ini.

5. Sambungkan kayu yang panjang dan lekatkan dengan salotape untuk dijadikan pemegang.

IKLAN

6. Ini adalah hasil akhir yang telah siap.

7. Dan sekarang anda boleh mula mencuci kipas syiling rumah dengan mudah tanpa penyapu atau tangga. Paling best seminit sahaja bersih kipas.

Sumber: gilerdeco.com via CrazyIndianHacker

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

IKLAN

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh di http://www.wasap.my/60169647520