Siapa sangka, tiga tahun yang lalu, beratnya menjangkau 130kg. namun, berkat mengamalkan diet suku suku separuh, kini dia sudah mencapai berat 65kg.

Guru bernama Norazman Md Noh  ini mengakui, rahsia dapat menurunkan berat badan sebanyak itu adalah dengan membawa bekal yang disediakan oleh isteri hari-hari pergi kerja.

Jom baca perkongsian lelaki ini dan anda yang nak turunkan berat badan tu, bolehlah cuba tip yang dikongsikan ini.


BUAT BERSAMA PASANGAN RAHSIA UTAMA TURUN BERAT SANTAI

Alhamdulillah

MasyaAllah

Tabarakallah

Teman seperjuangan dalam proses turun berat secara sihat dalam mengamalkan DSSS ni ialah PASANGAN saya sendiri iaitu Ustazah Khairulasma Shapiai.

Dia pun sama GEMOK macam saya jugak sebab kami memang suka makan dan makan sampai sekarang.

Kami hanya tukar tabiat pemakanan jer.

Memang memula saya nak buat ni isteri saya terus bagi sokongan padu dan berterusan hingga sekarang.

Kami bersama bangun jam 4.30 pagi setiap hari siapkan bekal sebelum ke sekolah.

Ada masa sebelum subuh kami TAHAJJUD dulu kemudian letakkan bekal yang dah siap depan pintu rumah sebelum ke sekolah.

Begitulah rutin setiap pagi kami hingga hari ni, semua dengan izin Allah…ALHAMDULILLAH

Saya share sikit TIPS KONSISTEN DSSS :

1. TAHU hala tuju apa nak dicapai

2. Kena ada TARGET, capai sikit-sikit

3. Sentiasa bagi SEMANGAT satu sama lain

4. Kena rajin cari ILMU, belajar dan banyak membaca

5. Cuba semua RESIPI & MENU SIHAT

6. SABAR dengan hasil sebab dia tak datang terus

7. Jangan dengar CAKAP ORANG terutama bab BAWAK BEKAL dan SUKU SUKU SEPARUH ni

IKLAN

No 7 tu saya sebagai cikgu lelaki, ada teman cikgu jugak pernah sebut depan-depan saya dan kengkawan masa baru pindah ke sebuah sekolah dengan nada penuh sinis :

” Tak lama tu bawak bekal, 3 hari jer…paling lama 3 minggu…”

Satu lagi bab tak sedap :

” Akak tak boleh la makan cenggini…sedap ker…? Kering jer…takde kuah…ish…”

Dia punya sentap lalu kat hati saya Allah jer yang tahu, kalau ya pun cakap dalam hati udah ler….😅

Tetapi, itu punca kekuatan saya dan isteri nak terus bawak bekal hingga hari ni sebab nak buktikan bahawa menda ni senang sangat dan kami enjoy journey ni.

Sekian celoteh saya malam ni…😁

Harap post ni tak la bersemut sangat…🐜🐜🐜 😅💖😎

Semoga bermanfaat.

 5Tips Nak Handsome Dengan Cara SIHAT

IKLAN

1. Guna Pinggan Kecil

Ubah cara makan anda dengan menggunakan pinggan yang kecil. Restoran sekarang sering gunakan pinggan besar. Talam pun ada ok!

Dari sudut psikologi, manusia akan memenuhkan pinggan mereka. Lagi besar pinggan, lagi banyak makanan yang diambil.

2. CARI KAWAN YANG SAMA MATLAMAT

Jika semua kawan-kawan anda “kaki makan”, apa kata anda bergaul dengan kawan-kawan anda yang sama matlamat dengan anda (diet).

Sekurang-kurangnya, anda dapat mengawal nafsu makan anda apabila keluar dengan mereka

3. BELAJAR KALORI

Ilmu pengetahuan mengenai kalori itu penting. Saya sarankan agar anda mendapatkan banyak maklumat mengenai makanan dan minuman serta nilai kalori dalam meal plan anda

4. KENA ADA GENG

Kalau anda masih belum bersenam, mulakanlah bersenam. Jalan kaki sahaja pun boleh. Tetapi ianya lebih seronok sekiranya anda mempunyai satu komuniti yang dapat saling memberikan sokongan dan melakukan perkara yang sama.

5. MASAK SENDIR

Makan makanan yang dimasak dari rumah adalah lebih baik daripada makan makanan di kedai. Anda boleh mengawal kandungan minyak, gula dan garam. Lagi pun, kos pun lebih jimat. Ada duit lebih sedikit untuk menabung. Jadi, mulalah bawa bekal dari rumah

SUKAR hanyalah mainan minda sahaja dan minda boleh di ubah dengan PEMIKIRAN YANG POSITIF

Kredit:  Norazman Md Noh & Public Health Malaysia