Biasanya timun dan kunyit dijadikan bahan masakan harian. Bagaimanapun bahan asas di rak dapur ini juga boleh dijadikan sebagai bahan untuk mencantikkan wajah.

Umum mengetahui bahawa kunyit mengandungi antiseptik dan anti-inflamasi. Antiseptik bertugas untuk mengatasi bakteri penyebab jerawat. Sedangkan anti-inflamasi berfungsi untuk mengurangi kemerahan saat jerawat muncul.

Manakala timun pula untuk menjadikan kulit menjadi lebih lembap lantaran kandungan air yang banyak dalam tumbuhan ini.

Sebagaimana dengan perkongsian ini, lelaki ini memberi tip bagaimana untuk mengurangkan jerawat dan wajah kekal lembap hanya menggunakan kunyit dan timun. Nak tahu caranya, ikuti panduan ini.

Masker kecutkan jerawat dan licinkan wajah

Ni percubaan pertama aku mengunakan kunyit dan timun. Aku share pengalaman aku yea.

Tujuan aku pakai mask ni. Sebenarnya nak kecutkan jerawat kat atas kening ni dan aku campur dengan timun untuk haluskan kulit aku dan kecilkan pori pori. Timun tu juga bertindak untuk mengawal minyak yang bertakung kat muka aku ni. Haha

IKLAN

Perbezaan selepas aku pakai mask kunyit timun ni. Muka nampak lebih fresh. Kulit rasa lembut. Jerawat atas kening dah mula tunjuk kesan nak mengecut.

Kulit aku jenis berminyak. Aku pakai pagi. Alhamdulillah sampai malam kulit aku mantain ja tak berminyak. Sampai malam kulit mantain lembut dan lembab. Mungkin sebab aku buh timun tu. Pori pun nampak lebih halus.

CARANYA AMAT MUDAH

Kunyit tu hampa buh 1 sudu kecik. Sudu kfc tu. Pakai jangan lama sangat. Nanti muka jadi kuning. Pakai dalam 5 minit dan terus cuci guna air bersih.

PARUT TIMUN

IKLAN

SERBUK KUNYIT

CAMPUR DENGAN SERBUK KUNYIT DAN TIMUN. GAUL HINGGA SEBATI

IKLAN

SEDIA UNTUK DISAPU PADA WAJAH.

Posted by Nauf Safuan on Tuesday, February 20, 2018

Selamat mencuba.

Sumber: Nauf Safuan.