Siapa yang tak sayang anak kan! Bagi yang berkemampuan sanggup membeli apa sahaja kemahuan anak.
Antaranya membeli gajet dengan alasan untuk membahagiakan anak-anak. Maklumlah orang sekeliling atau keluarga terdekat pun ada memberi yang sama kepada anak-anak.

Tidak salah jika ingin membahagia akan dengan cara begitu, tapi kena kawalnya agar tidak keterlaluan.

Sebegaimana perkongsian seorang wanita ini mengenai kesan gajet yang ramai tahu tapi lupa nak buat untuk elak ada kesan sampingan yang tidak baik kepada anak-anak.

Ikuti perkongsian ini.

IKLAN

1) Mengenai umur anak tu, memang ada garis panduan pun. Bukan saya yang tetapkan. Tapi American Academy of Pediatric yang tetapkan.
Mereka kata:
– anak 18-24 bulan tak dibenar sama sekali diberi gajet.
– 2-4 tahun, 1 jam aje sehari.
– 5 tahun ke atas, 2 jam aje sehari.
Itupun, setiap sesi tak boleh lebih dari 30 minit.
AAP dah buat kajian. Kalau tak ikut garis panduan ni, bertabahlah kita bila anak dapat macam-macam kesan sampingan.

IKLAN

2) Bab tak ikut peredaran zaman tu pula, biarlah anak ketinggalan. Asalkan mereka tak ketinggalan dari segi keperluan perkembangan.
Antara kesan kelewatan perkembangan terhadap anak yang diberi gajet secara berlebihan
👶ANAK HADAPI RISIKO SPEECH DELAY.
Bayangkan, anak perlu dengar 11 juta perkataan dari parents dalam setahun untuk dia bertutur 10 patah perkataan. Mana nak cukupkan kuota ni kalau mereka asyik dengan gajet.
.
👶KEMAHIRAN KOMUNIKASI SOSIAL ANAK TERJEJAS
Kita mungkin rasa anak belajar banyak kosa kata dari gajet. Tapi, mereka hanya boleh sebut. Tapi tak reti nak guna dalam perbualan dengan orang lain. Lain kita tanya, lain dijawab.
.
👶 TANTRUM
Anak yang perkembangan bahasanya terhad, memang mudah tantrum. Sebab mereka tak pandai nak terjemahkan keinginan melalui perkataan. Bila mengamuk, baru orang tau mereka nak sesuatu.
.
👶 MASALAH KESEIMBANGAN BADAN
Rajin-rajin cek carta milestone. Adakah anak boleh melompat, berlari, memanjat, tak gayat bila naik buai atau tak termuntah bila bergerak aktif sikit.
Anak kecil ni perlu bergerak untuk bina kemahiran badan. Tapi bila badan mereka ‘kena kunci’ dengan gajet, kemahiran badan tu tak ada.
Ini pun boleh mengganggu fokus anak. Masuk darjah 1,sepatutnya anak dah boleh duduk di kerusi diam-diam. Tapi anak yang ada masalah ni, badannya rasa tak selesa untuk duduk diam.
.
👶ANAK ADA MASALAH FOKUS
Anak sukar tumpu buat sesuatu aktiviti yang diberi. Sebabnya ada 2.
1) Anak tak punya delay gratification sebab banyak dapat stimulasi dari kartun yang laju dan gajet yang memberi respon sepantas mencalit jari.
2) Sebab 2 deria yang diperlukan untuk fokus diganggu oleh pendedahan skrin yang berlebihan.
.
👶MASALAH SENSORI
Terutamanya sensori sentuhan. Anak punya masalah ‘geli’ nak pegang pasir. Geli nak pijak rumput. Tengok bola yang ada tekstur pun geli.
Maaalah ni boleh effect tahap anxiety dan stress anak.
👶TAK PANDAI PEGANG PENSIL & PERALATAN LAIN
Anak yang kurang aktiviti sebab banyak hadap gajet, mempunyai masalah motor halus yang lemah.
Pegang pensel pun letih. Nak cedok air pakai senduk pun canggung. Nak suap makan sendiri cepat penat. Butang baju tak boleh.
Ia sangat mengganggu akademik dan proses anak nak urus diri.
👶TAK RETI BERMAIN
Ini lebih perlu dikhuatiri. Bermain tu fitrah anak-anak. Dari bermain, anak akan dapat banyak kemahiran yang mereka perlukan.
Sampai ada kanak-kanak yang menangis bila disuruh main.
.
Panjang lagi senarai sebenarnya. Tapi, ini je pun dah buat kita (perlu) rasa sangat seram.
Ramai yang nak anak pandai. Tapi ramai lagi yang tak tau, komponen kecil inilah yang jadi penyumbang terbesar.
Dan semuanya rosak disebabkan satu alat yang kita tak kawal : GAJET!

Sumber: Wawa Shauqi