Ibu adalah guru yang paling utama untuk seorang anak. Ini memandangkan ibu adalah orang pertama yang akan mengenalkan pendidikan untuk anaknya sebelum melangkah ke alam persekolahan.

Menyedari hakikat ini, kita sebagai ibu perlu bijak memainkan peranan agar anak-anak kita dapat ilmu yang terbaik untuk mencorak tingkah lakunya di masa akan datang.

Melalui perkongsian dari seorang ibu di akaun fb yang dikenali sebagai Puan Nordianah Bachok, elok juga dijadikan panduan untuk ibu-ibu dalam mendidik anak lelaki dalam mempersiapkan menjadi seorang suami. Semoga perkongsian ini bermanfaat.


“Ummi, Muhammad nak sekali je tengok youtube. Bolehlah ummi. Bolehlah. Bolehlah.”

Rayuan sambil diiringi sedikit tangisan.

“Muhammad, jom kita pergi sidai baju nak? Kita guna penyangkut baju D.I.Y yang abi buat hari tu. Macam best je ummi tengok.”

Ummi bingkas bangun dan tolak bakul baju keluar. Jika dilayan drama boleh jadi episod yang panjang. Huhuhu…Sambil, mengesat air mata anakanda akur.

“Ok ummi.”

Nampak sedikit teruja diwajahnya. Ummi senyum. Syukur taktik berjaya. Yeay!

Alhamdulillah siap sidai sebakul baju. Ada satu teori yang saya sedang kumpulkan bahan dan pemerhatiannya.

Soal lelaki dan kehidupannya.

Sejak kecil hingga bergelar suami dan ayah.

Menarik mengkaji mengenai lelaki ni.

Pagi ni, ajak anakanda Nur Muhammad sidai pakaian di jemuran. Mula-mula nak alih perhatiannya dari sibuk nak buka handphone ummi. Harap-harap aktiviti pagi ini jadi sesi rutin yang membentuk nilai dirinya.  Itu niat ummi.

Waktu bujang, banyak teori dan tip orang pesan nak cari calon suami yang baik.

Nampak gaya ummi la yang perlu bermula sekarang. Ada anak lelaki dua orang. Bagaimana nak lahirkan anak lelaki yang nabi sebut lelaki yang paling bagus macam dalam hadith di bawah ni.

“Orang yang imannya paling sempurna diantara kaum mukminin adalah orang yang paling bagus akhlaknya, dan sebaik-baik kalian adalah yang terbaik akhlaknya terhadap isterinya”.

Hadits Riwayat At Tirmidzi no 1162 dan Ibnu Majah no 1987.

Apa yang boleh ummi dan abi buat sekarang adalah lazimi anak-anak lelaki dengan membantu kerja-kerja di rumah seperti :

1. Bantu sidai pakaian di jemuran.

Belajar sabar dan tahu proses baju kotor perlu dibasuh kemudian di jemur. Sudah kering perlu dilipat pula. Banyak prosesnya, perlu kekuatan mental dan fizikal. ?

Waktu ini boleh tanam benih tolong menolong untuk selesaikan isu pakaian yang banyak. Ibu dan ayah tolong menolong, anak ikut sama selesaikan lipat atau urus baju yang menimbun macam bukit.

Lipat boleh, gantung juga boleh. Yeay! Selesai.

2. Bantu memasak di dapur.

Anak-anak akan belajar banyak ilmu asas fardhu ain – kebersihan dan kesucian. Boleh sebut teori mencuci kotoran atau najis dengan air mutlak.

Tunjuk air paip itu air mutlak, guna untuk cuci ikan, sayur, buah, kain buruk, pinggan mangkuk dan seumpamanya.

Suasana di dapur cukup sempurna jika nak perkenalkan macam-macam peraturan asas hidup seorang muslim. Boleh juga ajar anak-anak berdoa dan berselawat semasa memasak.

Kadangkala Ummi terlupa, tapi selalu ternampak abinya berkumat-kamit selawat masa cuci nasi atau ikan. Jadi terdidik juga umminya.

Patutlah sedap je lauk yang dimasak walau hanya sup sayur pecah telur. Ada ‘perasa istimewa’ yang dijampi dalam masakan. ?

IKLAN

Agaknya ini juga moment yang menimbulkan mawaddah dan rahmah dalam keluarga tu kan.

Posted by Nordianah Bachok on Thursday, 15 February 2018

Tidak dinafikan dalam proses mendidik di dapur ni, macam-macam aktiviti dan kerja tambahan ummi kena buat contohnya lap air atau sisa ‘hasil tangan’ anakanda di atas lantai, pilihan yang ada hanyalah pejamkan mata
dan senyum ikhlas. Mula-mula dulu memang ada rasa
‘messy’ dan rimas.

Kemudian tarik nafas, ingat semula misi mendidik anak lelaki yang bakal jadi suami soleh, mencairkan hati isteri macam Nabi Muhammad tu. Terus je senyum muka. Hahahaha

3. Menanam doktrin mesti makan ‘real food’ dan diet seimbang.

Mesti makan sayur, buah dan ‘real food’, minum air kosong banyak. Waktu ibu memotong sayur, ajak anak-anak bantu sekali. Kenalkan jenis sayur, warna dan khasiat.

Beri mereka peranan contohnya masukkan sayur dalam bancuhan cekodok. Mereka seronok ikuti aktiviti memasak dan nampak sayur-sayuran itu bukanlah ‘makhluk asing’ yang menakutkan dan perlu dijauhi. ?

Setakat ini taktik ni agak berjaya untuk jadikan Muhammad dan Ramadhan ‘mesra sayur’.

Konsisten mesti kenalkan dengan makanan asasi bukan ‘processed food’. Mesti bermula dari dapur. Ummi kena 200% rajin siapkan bahan pembelajaran bab ini di rumah.

Zaman kita kecil, makan real food. Pagi sarapan nasi lemak, nasi goreng, keledek rebus, ubi kayu goreng yang digaramkan dengan bawang putih tumbuk, bubur nasi dengan ikan masin, pisang goreng nangka muda dan banyak lagi. Menu ini diselang seli pagi dan minum petang.

Kedai jauh dan kita hidup di kampung. Kurang membeli, maklumlah abah seorang sahaja bekerja kebun. Sara anak 8 orang. ‘Respect’ betul pada mak ayah kita.

IKLAN

Keluar semula memori masa kecil mak letak nasi campur air dan gula untuk anak-anak seorang semangkuk. Hahaha kreatif mak abah nak bagi anak kenyang. Nasi juga dipelbagaikan menunya. Kita jadi tidak memilih dalam bab makan. Mesra nasi berbeza dengan zaman sekarang, anak lebih mesra roti ala-ala Mat dan Minah Saleh. Saya memang paksa anak makan nasi. Kalau roti sebiji memang tidak cukup, nampak sahaja besar tapi tidak mengenyangkan. ?

4. Ajak mereka basuh motor atau kereta bersama.

Aktiviti ini merapatkan hubungan antara anak dan ayah. Menguatkan otot jari dan tangan sebab kena cuci dan bersihkan bahagian paling halus dan paling luas.

Ayah boleh terangkan mengenai fungsi air mutlak mencuci kotoran dan najis macam di dapur tadi.

Ia juga mengajar anak menghargai dan menyayangi harta benda seperti kenderaan ini. Ayah ambil kesempatan waktu ni terangkan fungsi kereta, bahagian kereta, kegunaan kereta untuk ke tempat yang baik-baik.

Hihihi waktu ni mungkin ada adegan yang tak ingin dilihat seperti anak main air berlebihan (waktu ini boleh ajar berjimat dan ingatkan orang susah tiada air).

Abi Muhammad selalu out station ke Bangladesh misi bantuan perlarian Rohingya jadi kami selalu tunjukkan video mereka tinggal dalam khemah, tiada makanan minuman,
tiada bilik air dan lain-lain.

Muhammad nampak terkesan dan ingat mesej ini. Ia menjentik naluri halus empati dalam diri anak-anak.

5. Mengajak anak bersihkan ruang-ruang yang ada dalam rumah.

Antara aktiviti yang Muhammad suka buat adalah menyapu sampah dan simpan barang mainannya dalam kotak. Saya teringat pesanan ibu saudara saya walau anak kecil kita yang perlu didik anak-anak supaya tahu mengemas selepas bermain.

Memang fitrah begitu tetapi terapkan juga fitrah bersih dan kemas tu. Huhuhu ini memang rutin harian ibu yang ada anak kecil dan sedang membesar. Ikhlaskan sahaja.

Pandang mainan yang bersepah itu seperti permandangan indah di dasar lautan. Nanti kemas semula. Waktu anak kecil begini saya diajar untuk ajak anak kemas bersama, bukan arah dan suruh. Jadi aktiviti mengemas lebih menyeronokkan buat kita dan anak-anak. Tiadalah kejadian singa atau harimau jadian mengaum setiap hari ?

Santai dan enjoy the moment.

Ini refleksi yang saya perolehi saat ini, ibu yang beranak dua. Masih kecil 4 tahun dan setahun 6 bulan. Cuba amalkan mana yang mampu dan memaknai moment dengan mereka.

Paling utama mesti dimulakan dengan mengurus fikiran, set niat, rangka aktiviti dan laluinya dengan gembira.

Walau ada masa tidak lancar, namun sebenarnya banyak sungguh perkara yang kita belajar.

Oh ya, harapnya ‘training’ ummi kepada Muhammad dan Ramadhan dari kecil ni dapat persiapkan diri mereka jadi calon suami yang ringan tulang paling kurang pandai lipat baju, memasak dan mengemas rumah. Beruntunglah menantu ummi nanti.

sumber : Nordianah Bachok