Isteri ni jika di sayang sangat pada suaminya, tentu segala yang dilakukannya adalah segalanya untuk suami.

Kadang apa yang dibuatnya, pada pandangan suami nampak remeh tetapi ia sebenarnya nak perhatian suami.

Ini dinyatakan oleh saudara Muhammad Yusof ada benarnya. Ikutinya catatanya.

Sebenarnya dalam perkahwinan, suami kena belajar ‘seni’ dalam memahami kaum perempuan sebab dalam dunia ni antara makhluk Tuhan yang paling komplikated untuk difahami ialah perempuan. Kenapa aku kata gitu?

Kadang-kadang suami dah tanya bini dah ‘sayang lapar tak? Nak makan apa?’ Berpuluh kali isteri jawab ‘sayang tak lapar..’. Then, masa ko dah tukar kain pelekat nak tidur, ‘Abang, sayang lapar la.’ Nampak? Ni contoh pertama mengapa perempuan ni makhluk paling susah untuk difahami.

IKLAN

Contoh lain. Suami punyalah pulun satu hari dobi baju, basuh moto waisuki, mop lantai, basuh tandas, isteri rilek je santai-santai main henset. Then bila tengahari, isteri masak, suami pulak ambil peluang baring-baring kejap sambil main henset, tiba-tiba terdengar suara dari dapur ‘U ni memang kerja menghadap henset je satu hari, kan!’.

Apa-apapun buat suami walaupun perempuan sebegitu rupa perangainya tapi ingatlah perempuan inilah yang berada di belakang kita saat jatuh dan bangun, saat susah dan senang. Saat daripada naik motor berdua sampai naik mpv. Permudahkan kerja mereka, cukupkanlah makan pakai mereka dan hargailah mereka walaupun macam aku cakap ‘perempuan ni adalah makhluk paling komplikated dalam dunia.’

IKLAN

So kepada suami, bersiap sedialah daripada awal. Kalau isteri kata tak nak makan tu ko tapaulah siap-siap. Kalau dia masuk dapur tu ko tolonglah apa yang patut, buat air ke, masak gulai kepala ikan ke, parut kelapa ke.

Isteri ni sebenarnya dia nak perhatian lebih daripada suami dia je. Yelah, perempuan ni selain daripada susah difahami, isteri juga adalah makhluk Tuhan yang paling setia. Hidup dan mati dia hanya untuk suami yang dia sayangi.

Saje nak tanya ni, betul tak puan-puan isteri semua?