Isteri bila dia rasa dirinya seperti orang gaji, suami jangan ambil mudah. Ini bermakna isteri anda sedang mengalami tekanan. Jangan perlekehkan perasaan mereka ini kerana tanpa sedar anda sebagai suami telah memperlakukan isteri anda seperti seorang ‘bibik.’

Jika terlalu lama dipendamkan perasaan ini , ia juga boleh menimbulkan pergaduhan suami isteri. Lebih parah lagi, ada yang mengalami kemurungan yang serius. Jangan menafikan apabila ada segelintir suami yang memandang sebelah mata peranan isteri terutama suri rumah sepenuh masa.

Isteri Rasa Macam Orang Gaji

Maka sebab itulah ramai golongan isteri merasakan diri mereka tidak ubah seperti orang gaji bukan sebagai isteri. Penting untuk suami membantu isteri dan tidak hanya ‘melonggokkan’ semua tugas-tugas di rumah kepada isteri. Tekanan menjadi lebih hebat bila isteri bekerja.

Isteri Rasa Macam Orang Gaji, Suami Jangan Buat-buat Tak Tahu

Apabila kita memahami peranan isteri dan situasi ini dengan jelas, kita akan dapat membuat perubahan yang positif dalam keluarga.

Dikongsikan LAPAN penyebab mengapa isteri rasa seperti orang gaji: 

1. Isteri ‘Conquer’ Semua Kerja Rumah

Kerja rumah memang tak akan pernah habis. Walaupun isteri anda rasa dia BOLEH buat, tak semestinya dia PERLU buat semua kerja tersebut.

Solusinya, anda perlu bersabar dan tidak meletakkan ‘expectation’ yang terlalu tinggi kepada isi rumah tersebut.

Biasalah kalau rumah bersepah, ada baju-baju yang bertimbun dan permainan yang di sana sini. Tapi, anda perlu ingat bahawa anak kecil seawal 3 tahun pun dah boleh diminta untuk melakukan tugas mudah seperti memasukkan baju ke dalam bakul dan membuang sampah. Mereka cuma perlu dilatih dan dipantau dengan teknik yang betul.

2. Suami Kurang Bekerjasama

Suami memainkan peranan yang amat penting dalam menjadi contoh kepada anak-anak. Anda juga perlu melakukan sedikit kerja rumah juga walaupun isteri anda merupakan seorang surirumah sepenuh masa.

Mengapa? Suami akan menjadi contoh paling dekat dengan anak-anak. Bagaimana kita mahu mengarah anak-anak untuk melakukan kerja rumah sekiranya mereka boleh menjawab – “Alah, Papa tu relaks saja. Bukannya buat apa-apa. Aiman pun nak rehat macam Papa lah.”

Anak-anak adalah sang peniru yang hebat. Kalau tidak dapat menolong banyak benda pun tak mengapa, tapi setidak-tidaknya suami perlu tahu menguruskan diri sendiri – bukankah ini tanggungjawab individu?

IKLAN

3. Anak-anak Kurang Didikan

Seorang ibu bukan saja rasa seperti orang gaji apabila terpaksa menggalas kerja rumah seorang diri, tetapi juga apabila dilayan dengan buruk oleh anak-anak atau sesiapa saja di dalam rumah tersebut.

Tugas mendidik anak bukanlah mudah dan ia tak sewajarnya digalas oleh isteri seorang. Cakap saja tentang gejala sosial zaman moden ini, macam-macam yang terbayang di kepala. Sesibuk manapun, mereka amat memerlukan masa berkualiti bersama anda.

Melayan bayi menyusu badan seharian pun boleh memenatkan dan mengambil banyak masa isteri. Apatah lagi apabila anak sudah mula pandai berjalan, ke taska, dan sekolah. Mereka perlu dididik untuk berkomunikasi dengan baik, solat, mengaji, dan banyak lagi. Tugas ini amat berat, jadi janganlah melepaskan semua bahagiannya kepada isteri atau guru semata-mata.

Isteri Rasa Macam Orang Gaji, Suami Jangan Buat-buat Tak Tahu

Suami Jangan Buat-buat Tak Tahu

4. Ruang Yang Tidak Terancang

Memang ‘sakit mata’ apabila tengok barang-barang bersepah dan berterabur. Tapi, anda perlu mencari punca mengapa barangan tersebut tidak teratur. Adakah kerana sikap individu ataupun ruang dalam rumah yang tidak dirancang dengan baik?

Salah satu cara praktikal adalah dengan mewujudkan ‘pride of place’ di mana mereka mempunyai ruang mereka sendiri. Ia tidak semestinya sebuah bilik sendiri, tetapi mungkin tempat tidur, ruang belajar, dan almari yang mudah dicapai atau dikendalikan. Dengan cara ini, mereka akan rasa lebih bertanggungjawab apabila diarahkan untuk mengemasnya.

IKLAN

5. Anak-anak Terlalu Dimanjakan

Sedari kecil, andalah yang merancang semua perkara untuk mereka dan menyediakan segala keperluan mereka. Perlahan-lahan, mereka perlu juga diajar untuk berdikari dan menguruskan tugas yang mudah. Kita patut ambil iktibar daripada kisah ‘Anakku Sazali’ lakonan Allahyarham lagenda P.Ramlee.

Dalam kebanyakan kes, ibu bapa sendiri tidak menyedari bahawa mereka telah memanjakan anak mereka. Permainan bersepah, tak pandai urus diri, dan berat tulang pula apabila diminta untuk menolong kerja rumah.

Dalam jangka masa panjang, ia akan memberi manfaat besar bukan saja kepada anda tetapi juga kepada anak tersebut.

6. Tak Dapat Menikmati Masa Makan

Keluarga anda perlu melihat anda berada di meja makan. Tabiat membawa makanan masuk ke bilik, melayan ‘handphone’ sambil makan, mengeluh melihat makanan, dan menjadi ‘picky eater’ mungkin saja bermula apabila anda mengabaikan masa makan yang berkualiti bersama keluarga.

Perasan tak, mungkin anda memberi persepsi yang ‘negatif’ terhadap masa makan. Anda selalu makan sisa makanan yang dah sejuk, makan sambil berdiri di dapur, dan kadang-kadang langsung tidak makan bersama mereka kerana terlalu sibuk melakukan kerja lain.

IKLAN
Isteri Rasa Macam Orang Gaji, Suami Jangan Buat-buat Tak Tahu
Kredit foto: Pexels

7. Anda Lupa Peranan Isteri Yang Sebenar

Bukanlah peranan isteri 100% memastikan semua orang dalam rumah gembira dan mendapat layanan ‘first class’. Sebaliknya, tugas ini turut dikongsi dengan suami yang bertindak sebagai pemimpin rumah tangga.

Yang penting, anda berdua perlu berfungsi sebagai satu unit yang saling menjaga maruah dan integriti masing-masing. Dengan jalinan kasih sayang dan persefahaman, anda akan rasa bahagia walaupun penat.

8. Hargai Isteri Dan Bermuafakat Dalam Pembahagian Tugas

Kuncinya, seorang isteri perlu menghargai diri anda terlebih dahulu jika anda mahu orang lain menghargai anda. Dari situ, akan lahirlah kepuasan daripada melakukan semua tugas dan peranan isteri dan juga ibu.

Si suami pula perlu menjadi ketua dan bersedia untuk berkongsi tugasan agar rumah tangga menjadi lebih efisyen. Semoga dengan memperbetulkan mentaliti ini, anda akan dapat merasakan perubahan yang lebih positif dan berasa kurang terbeban dengan semua kerja rumah.

Artikel ini diolah dari artikel asal KELUARGA

Kredit top image: Pexels

Baca artikel lain di sini: “Terpaksa Pantang Rumah Mentua, Duduk Ruang Tamu” Isteri Tak Selesa, Emosi Terganggu Masa Pantang!

Suami Kalau Isteri Merajuk Jangan Abaikan, Cepat-cepatlah Belai & Pujuk

Kota Madinah, Banyak Tempat Menarik Boleh Pergi, Suami Isteri Boleh Jalan Kaki Sama-sama