Umum mengetahui peria mempunyai rasa yang pahit dan bukanlah menjadi pilihan sayuran popular di kalangan anak-anak malah sebahagian orang dewasa juga kurang menggemarinya.

Namun sewajarnya rasa pahit itu harus ditolak ke tepi dek kerana terdapat begitu banyak kebaikkan dan manfaat daripada peria jika dimakan atau diamalkan.

Jadi sebagai ibu yang selalunya mempunyai pengaruh yang kuat dalam pengambilan pemakanan anak-anak dan keluarga, apa kata ajar sedikit demi sedikit untuk seisi keluarga dapat menerima rasa istimewa daripada buah peria tersebut.

Terasa rugi pula jika dilepaskan begitu sahaja, tambah-tambah lagi dikatakan peria sayuran yang bagus untuk penjagaan kesihatan dan dalam masa yang sama menjadi agen melambatkan proses penuaan.

Selain peria boleh dimakan sebagai ulam, ada pelbagai lagi menu atau resipi berasaskan peria ini yang boleh dicuba. Hal ini diamalkan oleh Puan Nurafiza Mahmud atau mesra disapa Cik Oya apabila tekaknya terasa mual, pasti akan disediakan jus epal bersama peria katak.


Apa yang bagus tentang jus ini adalah Ianya boleh menghilangkan rasa muak di tekak cik oya. Jus ni memang pahit sedikit.

Kebaikan peria katak:

+ mengatasi deabitis
+ menurunkan berat badan
+ menjaga kesihatan mata
+ memperlambatan pertumbuhan sel kancer
+ kulit lebih cantik dan awet muda

Disarankan
Untuk yang baru berjinak jinak untuk kurus dan cantik. Cik oya sarankan mulakan dahulu dengan jus epal hijau bersama halia setiap pagi.

IKLAN

Selain itu melalui perkongsian Puan Shafinaz Shafie pula dia amalkan makan peria untuk lancarkan darah haidnya.

Korang kena cuba amalkan minum air buah peria atau makan sebagai ulam…tak perlu membazir duit… Sebelum ni fynaz ada masalah 3 4 bulan tak datang priod…. Kadang2 boleh kira dalam setahun brapa kali je datang priod… Lepas amal jus peria ni… Alhamdulillah tiap2 bulan datang… Lagi2 orang yang ada OVARIAN CYST macam fynaz.. Sangat2 bagus Sebab dia membantu mengecutkan pertumbuhan cyst…. Paling bagus dia adalah ANTICANCER! ! ! Dan mengawal kestabilan gula dalam darah..

Selain dari tu.. Korang yang nak cantik dan awet muda.. mmg wajib minum… sebab setiap 100g BUAH PERIA mengandungi 120ml VITAMIN C! Tak perlu cucuk2 dah… sebab tu orang dulu2 cantik semula jadi..

Untuk yang ingginkan bentuk badan yang langsing…buah peria memang bagus untuk pencernaan.. Tak tipu tau.. Fynaz minum.. Mmg takda masalah sembelit… Lancar je dia pegi.. banyak lagi khasiat dia..

Nak Amal Buat begini

Cara fynaz.. Korang bland je skali dengn biji2.. Biarkan beberapa minit.. Hampas dia akan naik atas mcm dalam gambar tu…. Korang buang hampas.. Baru tapis.. Then boleh minum… Boleh juga campur dengan apple..klu taknak pahit sangat. Boleh buang biji dia dulu baru bland…. Kalau tak silap.. Kapsul buah peria pon dah ada jual skarang.. Korang yang tak tahan pahit.. Boleh la Try kapsul tu…
(paling bagus minum pada waktu datang priod… Minum untuk sbulan skali sudah memadai) tidak digalakkan minum hari2..

Manakala ini pula perkongsian daripada Mohd Fauzi Abdul Rahman, pengidap kencing manis menjadikan peria sebagai penawar bagi mengawal bacaan gula dalam darahnya stabil. Dia juga turut berkongsi amalannya untuk sama-sama dimanfaatkan.

Buat ubat kencing manis plak…Raya makan tak hingat…check darah baru ni 13.0 oiii…dan dan lemah badan… pada yg ada kencing manih mai kita buat ubat ni dan amal minum 2 kali sehari pagi bgn tidoq sebelum mkn apa2 kena secawan dulu pastu mlm nak tidoq boh secawan…ok mai nak bagi resepi dia.

 

Bahan-bahan:
Buah peria hat kecik2 tu dlm 3 biji
Halia dalam 4 ulas besaq ibu jari
Lemon dlm 4 biji

Cara2
1. Baca Bismillahitawakkaltualallah

 


2. Potong halus peria dan halia tue

3. Perah lemon
4. Masukkan air secukupnya

5. Masuk dalam blender blend sampai halus

6. Pastu perah dan buang hampas dia ayer dia tapis dan boh dalam botoi simpan dlm peti ais bila nak guna ambik secawan.