Bagi yang suka menanam, mesti akan cari cara untuk lebatkan pokok hasil jagaan mereka. Betul tak? Kadang sampai melabur duit beli macam-macam jenis baja untuk pokok kesayangan.

Tapi tahu tak, sebenarnya kalau tak guna baja yang dijual pun pokok boleh tumbuh subur hanya dengan menggunakan insang ikan dan kulit udang sahaja! Jom ikuti perkongsian dari saudara Azuan Abdullah ini! Jadi lepas ni kalau siang ikan dan udang, tak perlu lah buang bahagian yang nak guna ni ya.

Setiap kali siang udang dan ikan, AA akan simpan kepala udang dan perut ikan. Benda boleh buat baja, buat apa kita buang kan. dua-dua sisa ni sangat power bila digunakan pada pokok.

Kepala dan kulit udang ni kaya dengan chitin atau chitosan. Banyak sangat kelebihan chitosan ni. Antaranya boleh meningkatkan tahap antibody pokok terhadap sesuatu penyakit dan boleh juga merangsang tumbesaran pokok supaya jadi lebih subur.

Insang dan perut ikan pula kaya dengan unsur nitrogen dan asid amino. Antara fungsi penting asid amino adalah membantu dalam proses kelekatan bunga.

Ada pelbagai teknik yang kita boleh jadikan kepala udang dan insang ikan ni sebagai baja. Kali ni, saya nak kongsi cara yang paling mudah. Cara yang paling malas. Hihi.

Saya guna terus dua-dua sisa buangan tersebut pada pokok limau kasturi.

Pokok limau kasturi ini AA tanam dalam tayar ditepi pagar rumah. Usianya lebih kurang 1 tahun lebih. Dia punya dahan ada yang dah cecah simen planter box sebab tak mampu tanggung berat buah.

Jangan Buang Perut Ikan & Kepala Udang Lepas Siang. Boleh Buat Jadi Baja Pokok!

IKLAN

5 LANGKAH MUDAH MEMBAJA TERUS LIMAU KASTURI DENGAN INSANG IKAN DAN KULIT UDANG

LANGKAH 1

Ambil sisa kepala/kulit udang dan insang/perut ikan yang baru lepas disiang.

Jangan Buang Perut Ikan & Kepala Udang Lepas Siang. Boleh Buat Jadi Baja Pokok!

LANGKAH 2

Mula-mula kita buat alur dibawah kanopi daun pokok tersebut. Dalam gambar ini, saya buat alur di keliling pokok. Kedalaman alur lebih kurang 3-4 inci.

Jangan Buang Perut Ikan & Kepala Udang Lepas Siang. Boleh Buat Jadi Baja Pokok!

IKLAN

LANGKAH 3

Tabur je kulit udang dan insang ikan ke dalam alur yang kita buat tu. Eloknya tabur biar sekata.

Jangan Buang Perut Ikan & Kepala Udang Lepas Siang. Boleh Buat Jadi Baja Pokok!

LANGKAH 4

Siap tabur, kambus balik alur tu ya. Ini penting supaya sang lalat tak datang berkampung kat sini. Bila kambus, bau busuk pun tak ada.

Jangan Buang Perut Ikan & Kepala Udang Lepas Siang. Boleh Buat Jadi Baja Pokok!

IKLAN

LANGKAH 5

Akhir sekali, saya siram dengan cecair BIM + molasses. Untuk 1 liter air, saya guna 5 ml BIM + 5 ml molasses. Tujuannya adalah untuk mempercepatkan proses pengomposan sisa yang kita kambus tadi.

Jangan Buang Perut Ikan & Kepala Udang Lepas Siang. Boleh Buat Jadi Baja Pokok!

Nak siram plant booster, EM atau molasses sahaja pun boleh. Jika semua ini tak ada, siram je guna air basuhan beras ya. Tak ada masalah.

Sumber : Azuan Abdullah