Di awal perkahwinan, semuanya manis! Bak kata orang, dalam mood honeymoon lah katakan!

Tapi bila dah dikurniakan rezeki zuriat, semuanya dah bertukar baru! Ye la, dulu berkongsi masa uruskan rumahtangga dan suami saja, bila dah ada anak, macam-macam nak uruskan!

Jadi, suami yang dahulunya rasa macam bahagianya dilayan seperti ‘raja’, jangan marah bila bidadari anda sibuk sampai tak sempat nak meluangkan masa bersama seperti dulu seperti yang dikongsika oleh Firdaus Shakirin ni. Jom ikuti perkongsiannya.

Masa hidup berdua, basuh tgn pun isteri boleh tolong…potong kuku pun isteri bleh buat…nak disuap makan pun xde halangan…

Sebab tuntutan isteri tu ketika itu, saat itu, hanya utk suami…

Namun bila ahli keluarga itu dah makin bertambah, dah ada kehadiran si anak, maka sebagai suami, kita kena faham situasi…

IKLAN

Isteri ada perkara baru utk dia bagi perhatian, isteri ada perkara baru utk dia dahulukan, isteri ada perkara baru utk dia uruskan…jika seorang suami itu terlibat sama dlm urusan ini, maka dia akan faham,

Kenapa isteri lambat buka pintu, kenapa isteri lambat memasak, kenapa isteri tak sempat mengemas, kenapa isteri nmpk serabut dan sebagainya…

IKLAN

Tapi sekiranya dia membiarkan isteri keseorangan dlm menguruskan pertambahan ahli dlm keluarganya, maka dia TAKKAN FAHAM…dia nak makanan ada on time, dia nak rumah sentiasa kemas dan teratur, dia nak semua keje2 rumah setel sebelum dia balik…jika tidak, akan keluar ayat…

“Awak duduk umah goyang kaki…?”

Ya, goyang kaki sbb anak2 pergi sekolah, jiran yg hantar…anak2 mkn tghari, ketua kampung yg masak…pakaian yg penuh sebakul, siak masjid yg jemur dan lipatkan…rumah yg bersepah, adik beradik yg dtg kemaskan…

Rumahtangga yg baik ialah bila kita faham apa yg dilalui pasangan kita dan kita boleh bersama-sama dgnnya utk melaluinya…