Biasanya apabila badan tak sihat, sudah tentu hilang selera makan. Deria rasa pun makin kurang.

Selain mendapatkan rawatan di klinik berhampiran, mengambil makanan berasaskan sup dapat memberikan kesegaran badan.

Salah satunya hidangan sup darat. Hidangan legend ni dikatakan dapat memberikan kesegaran badan.

Nak cuba resipi ni, jom lihat perkongsian ini.

Kalau selsema ke demam ke rasa tak sedap badan ke malas ke ehh haaha molek laaa buat sup ni. Mal panggil ni sup darat.

Bahan ngan cara cara nak masak pon senang je.

Meh tengok je sini tau. 

Bahan-bahan:

Ni je bahan dia nyaaah. Senang dooh. Kalu malas dooh, masak ni pon okay doh.

Ayam
Serai ketuk
Bawang putih ketuk
Lada ketuk
Halia ketuk
N potato

Masukkan je semua dalam 1 periuk.

Pastuuuu masukkan air. Ikut laa suka hati nak buh air banyak mana.

Takyah buh minyak nak tumis ke apa ke. Takyah. Teruss rebus gitu je. Bukak je api bahhbahhhh tu pastu biaaa laa dia mendidih or Klate kato gelegok gelung gelung. Ahhaha

Pastu perasaaa laa ngan garam n Ajinomoto sikitt. Ikut rasa memasing. 

IKLAN

Sambil tunggu kuah kitaaa tadi masak molek.

Tumbuk bawang merah dan lada. Pastu potong asam limau. Tu mal guna daun ketumbar jawa. Ketumbar ni dia rasa kickkkkk gitu. Nok buh daun sup or ketumbar biasa tu pon ok je. Hehe

Ni 4 bendaaa ni buh je dalam mangkuk. Pastu tengok bawah ni 

IKLAN

Taaadaaaa siapp. Bilaa kuah dah masak, tuang je dalam mangkuk yang ada bawang merah, lada, air asam dan daun ketumbar tadi.

Fuhhhh makan time panas panas memang berpeluhhhhh. Sedapppp doooooh tau.

Jangan lupa buat yer. 

Sumber: Nur Amalyna Zuraidi