Pernah tengok tak selalu kat dinding rumah atau perabut ada benda kecil halus je selalu melekat. Nak kata serpihan pokok pun tak, nak kata macam sarang serangga pun ye juga, kan?

Sedar tak sedar, tiba-tiba naik sana sini benjol kat badan. Nak kata sebab nyamuk, rasa macam tak ada nyamuk dalam bilik. Malah, benjolan tu kadang-kadang tak hilang pun walaupun dah berminggu. Dah la tak hilang, sakit dan gatal pula tu!

Rupanya benda yang melekat dan penyebab kita dapat benjol tu dari Kamitetep atau Phereoeca Uterella.

Apa Itu Kamitetep?

Kamitetep adalah larva atau ulat daripada sejenis rama-rama, biasanya akan membawa cengkerang yang bersaiz seperti biji timun untuk dijadikan tempat tinggal. Kecil saja, kira-kira sebesar ulat sampah.

Kepompongnya siap untuk metamorfosis menjadi kupu-kupu. Kepompong yang dibuat oleh larva ini biasanya terdiri daripada serat sutera yang dicampurkan dengan pasir atau debu dan juga boleh berasal daripada tanah.

Kepompong berbentuk kuaci ini biasanya akan mempunyai jalan keluar dari depan dan belakang atau dua arah untuk memudahkan ulat di dalamnya masuk dan keluar. Walaupun kamitetep tidak akan keluar sepenuhnya dari kompompong, tetapi hanya sebahagian atau separuh badan yang akan keluar untuk mencari makanan.

Kamitetep adalah serangga atau hama parasit, serangga beracun kecil ini biasanya akan memakan fabrik kain dan jaring labah-labah kecil. Padanlah selalunya ia juga suka melekap pada sarang labah-labah!

Haiwan ini biasanya tinggal di tempat yang tersembunyi tetapi mempunyai suhu yang hangat seperti di bawah katil atau sofa, kerana haiwan ini juga akan makan di atas kain yang terdapat di sekitarnya.

Oleh itu, korang mesti membersihkan kawasan-kawasan ini dengan tekun jika tidak mahu terkena sengatan ini.

IKLAN

Tubuh kamitetep setelah menjadi rama-rama akan mempunyai sayap yang panjangnya sekitar 13 mm. Perkara yang sangat mengagumkan dan mengerikan adalah, rama-rama dari kamitetep masih dapat bertelur sebanyak 200 biji dalam satu putaran telurnya. Telur akan disembunyikan di tempat yang mereka anggap selamat sehingga boleh menetas!

Beracun

Semasa menyengat atau menggigit, biasanya kamitetep akan meninggalkan bulu di tempat yang disengat. Bulu itu yang akan menyebabkan lebam dan bengkak dengan rasa sakit dan gatal yang teruk.

IKLAN

Bengkak dan lebam yang disebabkan oleh sengatan serangga biasanya akan berlangsung selama beberapa hari bahkan lebih dari satu minggu kemudian akan menjadi hitam jika dibiarkan.

Luka digigit kamitetep boleh dirawat dengan mengoleskan balsem atau juga boleh menggunakan ubat gatal. Tetapi biasanya gatal akan terasa lagi setelah kesan balsem hilang.

Terdapat cara tradisional yang cukup berkesan untuk merawat gatal setelah digigit serangga beracun ini dengan meletakkan pita atau pelekat pada benjolan daripada bekas gigitan kamitetep.

Setelah pita diletakkan di bahagian benjolan, tarik secepat mungkin sehingga bulu penyengat haiwan akan dikeluarkan oleh pita tersebut. Selain itu, korang juga boleh menggunakan kapas yang sebelumnya telah direndam dalam minyak tanah atau juga menggunakan kapur barus yang dicampurkan dengan air dan kemudian digunakan pada bekas gigitan kamitetep, menurut perkongsian pestcontroljakarta.com

Cara membasmi kamitetep disarankan dengan bantuan pihak pest control kerana haiwan ini suka bersembunyi sehingga akan sulit ‘menangkap’ dan menghapuskannya.

Sumber : Sinar Plus