Projek hujung minggu apa kata kali ini kita ke dapur bersama-sama anak untuk menyediakan kek mudah ini. Menariknya tentang kek ini melalui perkongsian fb Mohd Nur Salam Harun, katanya terasa sedikit kenyal dan bila dimakan cukup enak. Apatah lagi bila tergigit coklat yang ada di dalam kek tersebut, keenakan rasa yang luar biasa. Jadi usah tunggu lagi, jom rasai sendiri keistimewaan kek kegemaran ramai ini.

Ini perkongsiannya.

Kali ini saya serta satu resepi kek yang pada pendapat saya, bahan dia mudah nak cari dan senang nak dapat.

KEK VANILA CIP COKLAT
Kek ni, tekstur dia kenyal-kenyal sikit dan memang rasa best gila bila tergigit cip coklat tu.

Bahan-bahan untuk buat kek ni pun sebenarnya senang sahaja nak dapatkan di Pasar Raya. Resepi asal kek ni menggunakan cip coklat tapi, memandangkan saya dah ada coklat butang, saya pakai je lah apa yang ada. Kalau pakai cip coklat tu, tak payah nak cincang dah. Masukkan je dalam adunan.

Cumanya, disebabkan kek ni nampak biasa, sedap dibuat kudapkudap sambil tengok tv atau cicah kopi panas. Hari tu masa satu majlis, saya buat kek red velvet , tambah lagi brownies dan kek-kel lain yang dibeli, kek ni orang tak ambil sangat. Tapi bila dah tamat majlis, orang pakat-pakat nak ambil bawa balik.


.

IKLAN

​​​​
Mungkin sebab rupanya kurang menarik sebab tu dia kalah dengan kek lain, tapi saya jamin, rasa dia memang sedap.
.
* Resepi dalam video tu sebenarnya resepi untuk 2 adunan. Jadi kalau nak buat untuk acuan 9X9 boleh separuhkan resepi dalam video.

IKLAN

* Resepi dalam video ni sebenarnya resepi untuk 2 adunan. Jadi kalau nak buat untuk acuan 9X9 boleh separuhkan resepi dalam video. Resepi Kek Vanila Cip Coklat untuk 1 adunan 1/2 cawan cip coklat 2 cawan tepung gandum 2 sudu teh baking powder 1/4 sudu teh garam 1 cawan gula 1/2 cawan minyak sawit 1/2 cawan susu cair 1 sudu teh vanila 2 biji telur

Posted by محمد نور سلام هارون on Saturday, January 11, 2020


.

Resepi Kek Vanila Cip Coklat untuk 1 adunan
1/2 cawan cip coklat
2 cawan tepung gandum
2 sudu teh baking powder
1/4 sudu teh garam
1 cawan gula
1/2 cawan minyak sawit
1/2 cawan susu cair
1 sudu teh vanila
2 biji telur

sumber : Mohd Nur Salam Harun via Mahn