Kerepek yang rangup dimakan tidak dinafikan menjadi kudap-kudapan yang ramai  menggemarinya. Apatah lagi dengan rasanya lemak masin dan manis, pasti sahaja dengan mudah dapat melekakan ketika dimakan. Sedar-sedar kerepek habis sebalang dimakan sama ada ketika bersembang, membelek telefon atau menonton televisyen.

Jadi apa kata kali ini anda sediakan kerepek yang istimewa dihasilkan daripada labu sepertimana yang dikongsikan oleh Nomie Harun. Menurutnya, kerepek labu yang dimasak akan mempunyai rasa lemak manis walau pun tanpa meletakkan garam.

Buat anda yang belum pernah merasa keenakan kerepek ini, bolehlah mencubanya untuk dijadikan antara menu kudap-kudapan untuk keluarga. Selamat mencuba.

KEREPEK LABU
BAHAN-BAHAN
Labu
Minyak masak

CARA-CARA;
1.Potong labu ikut ira lekok labu.

2.Buang biji

3.Kupas kulit agak-agak kulit tu jangan tebal, agak-agak masih ada warna hijau dekat labu tu.

4.Guna penyagat dan sagat nipis-nipis


5.Siap sagat, basuh dan tos. Tak perlu rendam air garam. Basuh gitu je.

6.Lapik tisu dapur kat atas talam. Pastu letak labu yang di tos tadi tu dalam talam dan jemur. Jemur agak-agak kering. Setengah jam ke sejam gitu. Bergantung cuaca. Sebab jemur nak bagi kerepek ni rangup.


7.Siap jemur, goreng dengan api yang sederhana.

8.Agak kekuningan boleh angkat dan sejukkan.

9. Dah sejuk masukkan  dalam balang. Siap

Sumber : Nomie Harun 

IKLAN

Baca juga : Sayang Nak Buang Botol, Terus Buat Projek Tanam Sayur Dalam Botol. Hasilnya Tanaman Subur & Mudah Nak Jaga!

 

 

Nak macam-macam info? Sila subscribe channel Telegram KELUARGA  dan join keluargagader club