Setelah kejadian banjir yang melanda negara jumaat lalu, ramai yang kehilangan tempat tinggal akibat musnah akibat bencana yang melanda.

Sudah pasti makanan dan pakaian diperlukan ketika ini. Di media sosial paparan setiap hari memerlukan bantuan pakaian terpakai dan makanan.

Namun harus ingat dalam memberi sumbangan, pastikan bukan hanya ‘tangkap muat’. Pastikan makanan dan pakaian diberik dalam keadaan elok dan tidak rosak.

Menerusi perkongsian Niena Samsir beliau mencadangkan cara untuk asingkan pakaian yang akan didermakan.

Kumpul Barang Terpakai Dan Makanan Biar Elok, Jangan Bagi Sekadar ‘Tangkap Muat’, Sedih Tengok!

Tak dapat bantu mereka bersihkan rumah, bantulah apa yang korang mampu untuk bantu. Kita usahakan sama-sama. Sekarang, rakyat jaga rakyat!
Antara bantuan yang korang boleh buat :

1. Gerakkan kutipan dana. Pastikan dana yang terkumpul nanti sampai pada yang berhak.

2. Check dalam rumah apa barang yang boleh di sumbangkan.

3. Kalau nak derma pakaian, selimut dan lain-lain, pastikan cuci bersih dulu. Baru bungkus, asingkan pakaian ikot jantina dan saiz.
Contoh : 1 plastik tulis info
+ Seluar panjang dan tshirt lelaki size XL
+ Blouse dan skirt perempuan size S
+ Baju anak kecil umur 2-3 tahun
+ baju baby umur 3-6 bulan
+ Selimut
+ telekung

IKLAN

Kenapa kena asingkan? Supaya mereka yang bertugas mudah boleh terus agihkan, tak payah nak bukak dan check dah. Banyak lagi kerja mereka kena buat.
Pastikan bungkus dalam plastik elok, bukan plastik bekas beli cili, bekas beli ikan.

4. Kalau nak derma barang, pastikan barang masih elok. Mereka bukan tempat kita buang sampah rumah kita tau.

5. Yang mampu nak masak, kutip dana, masakkan untuk mangsa dan petugas bantuan banjir.

6. Kalau mampu, sihat badan, volunteer diri bantu mereka kemaskan kawasan banjir.
Banyak sebenarnya yang kita boleh buat, tinggal nak atau tak saja. Ingat, hari ni mereka susah, esok lusa, mungkin giliran kita perlukan bantuan.

Jangan sedekah sampah

IKLAN

Meninju di sosial media mendapati ada segelintir memberi pakaian yang tidak elok kepada mangsa banjir sebagaimana perkongsian ini. Katanya  lagi, seeloknya biarlah pakaian yang mahu disedekahkan itu dilabelkan untuk mengelak salah faham.

Kumpul Barang Terpakai Dan Makanan Biar Elok, Jangan Bagi Sekadar ‘Tangkap Muat’, Sedih Tengok!

Tokmin cuma nak pesan,kalau nak sedekah pakaian tu,sedekahlah yg elok2 ya,sedekah pakaian jangan sedekah sampah ya.
Update : tokmin dah baca mcm2 komen kat bawah,ada yang kata memang penerima nakkan kain buruk utk buat lap kesan banjir,utk bersihkan peralatan rumah yg kena banjir….tokmin cukup faham tu,namun bila tokmin tulis “sampah” tu nak kena faham definasi sampah yang dimaksudkan tu
Tak jadi masalah jika nak bagi kain buruk yg mungkin berguna utk kerja2 pembersihan selepas banjir,tapi biarlah walaupun buruk tapi bersih dan dilabelkan siap2,bungkusan ni kain buruk,masalah yg selalu kita jumpa adalah kain buruk yang kotor dan busuk,ada mcm2 ragam.
Kadang ada je terima kain buruk busuk yg mungkin dah terendam lama,dah peram busuk pun dibagi juga,banyak juga terima pakaian dalam yg dah koyak rabak…nak guna coli atau seluar dalam koyak rabak busuk utk lap ke mcmana?sebab tu tokmin kata jangan sedekah sampah,buruk tapi bersih boleh diterima,tapi kalau buruk kotor busuk….mcmana tu ya?
.
Takde salah kalau memang niat nak bagi yang buruk utk mereka guna utk bersihkan kesan banjir,tapi dari side kita,bagilah yang dah dibersihkan ya,kain rabak berlubang kalau bersih ok je nak guna utk kerja2 pembersihan,abis kalau dibaginya coli atau seluar dalam buruk,koyak rabak siap pakej busuk bagai,ada gak pakej berulat bagai,nak guna buat lap gak ke?
Gambar contoh dari Pakcik Google
Kumpul Barang Terpakai Dan Makanan Biar Elok, Jangan Bagi Sekadar ‘Tangkap Muat’, Sedih Tengok!

 

Cara susun pakaian mudah untuk pilih

Dalam pada itu perkongsian lain di sosial media antaranya Federer Fadlan  turut memaparkan bantuan pakaian di terima kepada mangsa banjir. Moga bantuan yang diberikan dalam keadaan sempurna untuk diguna pakai.

IKLAN

Kumpul Barang Terpakai Dan Makanan Biar Elok, Jangan Bagi Sekadar ‘Tangkap Muat’, Sedih Tengok!

Alhamdulilah Malam Ni Bawak Sahabat Mari Letak Kain Baju Di Pusat Banjir SMKAM2. Tempat Ni Sistematik Sikit Cara Dia Sorting Pakaian Tidak Membuang Masa Utk Memilih Pakaian..

Jadi Utk Harini Alan Hold Dulu Utk Terima Semua Jenis Pakaian Sbb Terlampau Banyak Dan Ramai Mangsa Banjir Dah Pulang Ke Rumah Masing2..
Dan Utk Derma Pun Alan Stop Dulu ,Alan Akan Selesaikan Satu2 Pertolongan Dari Semasa Ke Semasa , In syallah Infak Dan Sedekah Tuan Puan Alan Guna Di Saluran Yang Betul Dan Bermanfaat..
Terima Kasih Kepada Semua Yang Menjayakan Kerja Amal Ini Semoga Usaha Yang Kita Lakukan Ini Menjadi Asbab Utk Berjaya Di Akhirat Kelak.
Ameen Rabbal alamin.
Kumpul Barang Terpakai Dan Makanan Biar Elok, Jangan Bagi Sekadar ‘Tangkap Muat’, Sedih Tengok!

 

Sumber: Niena Samsir Azlan Shukri Ihfdan Federer Fadlan 

*Nak macam-macam info? Klik channel Telegram KELUARGA  atau join keluargagader club

Kumpul Barang Terpakai Dan Makanan Biar Elok, Jangan Bagi Sekadar ‘Tangkap Muat’, Sedih Tengok!