Macam-macam jenis rawatan berkenaan kawalan rambut gugur ada dipasaran kini. Setiap satu produk punya kelebihan dan keistimewaannya yang tersendiri dengan tawaran harga yang berbeza-beza.

Namun jika anda memilih untuk cara yang lebih alami mungkin ini cara terbaik yang boleh anda amalkan, iaitu menggunakan manfaat dan kebaikkan halba dalam merawat masalah keguguran rambut dan dalam masa yang sama tidak dinafikan halba juga cukup popular untuk  digunakan dalam perawatan dan penjagaan kesihatan dalaman wanita.

Ingin mengetahui bagaimana cara yang harus dilakukan, ayuh semak perkongsian di bawah ini.


Tahu kan biji halba?
Selalu dok buat masak tu. Kompom kat rumah ada kan? Kecuali rumah yang jarang jarang masak. Kalau tak da kat dapur, boleh jer beli kat kedai runcit depan rumah tu pun ada jual.

Petang petang ni, cikgu bukan nak ajar awak masak kari TAPI nak kongsi rahsia cantik dengan halba.

Selalu orang buat minum. Bagus untuk masalah dalaman, NAMUN tahu tak halba yang di masak dengan minyak zaitun boleh cantikkan awak secara semulajadi?

Cara dia mudah saja

1. 50G halba (di kisar lagi bagus)
2. 100ML minyak zaitun

Masak dengan api yang perlahan selama 20 minit. Kacau lawan jam sambil niat baik baik. Biarkan sejuk . Perap masuk dalam botol semalaman. Lagi lama perap lagi bagus.

Kemudian tapis ambil minyaknya. Simpan dalam botol pump supaya mudah nak pump minyak tu. Simpan suhu bilik boleh tahan 5 bulan.

Hampas tu jangan di buang. Boleh buat scrub muka atau badan. Campur dengan yogurt. Kan tak membazir namanya. Hihihi.

Okay, ada 7 kegunaan minyak ni. Kasi merecik dari atas sampai bawah.

1. Sapu di muka sambil urut muka untuk kulit lembap dan mampu mengecutkan jerawat. Selain itu parut parut pun pudar. Baik untuk kulit sensitif. Lepas urut tu tak perlu cuci. Urut muka sebelum tidur. Lepas urut terus tidur. Esok pagi jer bangun cuci muka tu.

2. Boleh campur dalam sedikit yogurt untuk di jadikan masker muka. Biar la dalam 20 minit. Lepastu cuci dengan air biasa.

3. Selalu sapu dan urut wajah dengan minyak ini, kulit semakin tegang dan garis halus serta kedutan berkurangan. Awet muda gitew.

4. Sapu di seluruh kepala setiap malam sambil urut kepala mampu membantu rambut lebih sihat, lebat, tidak bercabang dan cepat panjang

5. Minyak halba penuh dengan mineral seperti kalsium, magnesium, besi, dan vitamin B12 dan B6, yang dipercayai mempunyai manfaat optimum untuk kesihatan rambut dan kulit kepala.

IKLAN

6. Kulit kepala sihat dapat membantu melindungi kulit kepala yang kering, kelemumur serta gatal gatal. Paling best rambut kurang gugur.

5. Minyak halba besarkan payudara. Ini rahsia orang lama. Selepas mandi, setiap hari ambil sedikit minyak dan urut payudara 10 minit. Bulat elok nanti payudara tu. Nak lagi cepat montok boleh tambah minyak ikan (omega3 tu) bukan minyak ikan goreng ya. Ramuan ni boleh juga di sapu di punggung sambil urut. Selain membantu menaikkan punggung, kulit kawasan punggung pun akan jadi warna sekata dan halus. In Sha Allah, akan dapat hasil yang menakjubkan jika di amalkan secara konsisten.

6. Sapu setiap hari di kawasan kulit yang kering seperti kaki, siku, lutut dan tangan untuk dapat kan kulit lembap dan halus

7. Sapu di belakang badan untuk kecutkan jerawat badan. Apa apapun, penggunaan perlulah istiqamah baru dapat hasil yang best.

Kos bahan pun murah jer

1. Halba 50 GRAM RM0.50
2. Minyak zaitun 100ML RM9.50 (ikut brand)

Modal RM10 tapi boleh pakai untuk pelbagai. Sangat sangat berbaloi lah. Tak rugi pun cuba.

IKLAN

Ekstra tip :Halba tu kalau nak buat serbuk, panggang halba sampai kering baru kisar.

sumber : Tips dan Petua

 


Dan ini pula perkongsian Basha tentang halba yang dikatakan baik untuk kesihatan dan turut digunakan untuk tujuan merawat masalah rambut yang dialaminya suatu ketika dulu. Jom semak.

Teh halba campur sikit madu dan lemon. Banyak khasiat halba ni kan.

Satu lagi saya teringat masa saya form 1 rambut saya gugur dengan teruk.

Saya dapat petua rebus halba dengan buah sintok tapi saya tak tahu nak dapat mana buat sintok jadinya saya rebus je halba dan sejukkan. Lepastu lenyek2 sikit halba tu sapu kat kulit kepala, biar selama sejam dan bilas.

So tadi air rebusan halba yang lebih dan  halba tu saya tak buang tapi sapu di kulit kepala.

sumber :  Basha Ibrahim