Mendidik dan membiasakan anak kecil untuk mendirikan solat dengan lengkap 5 kali sehari, hakikatnya bukanlah semudah kita mengajar 1 2 dan 3.

Oleh itu, sering juga kita mendengar ada keluhan ibu ayah dalam hal solat ini. Apatah lagi bila anak menginjak remaja, ada yang liat untuk mendirikan solat.

Semua ini cukup merunsingkan ibu dan ayah. Tidak mahu perkara ini berlaku dalam keluarga kita, ada baiknya ambil pendekatan yang disarankan oleh seorang ayah ini. Jom semak.


Didik anak-anak untuk mendirikan solat 5 waktu. Dia susah, dia tak nak, suruhlah juga sampai dia solat.

Ya. Semua tahu. Nak didik dia, nak ajar dia supaya dia mendirikan solat, bukan satu perkara yang mudah. Boleh tahan juga beratnya.

Suruhlah dia menyanyi, suruhlah dia buat hal-hal lawak, mudah sangat. Siap kita ajar dan sokong lagi.

Tetapi, bila sebut hal solat, ah macam-macamlah ayat yang keluar dari mulut kita yang jadi mak dan ayahnya.

Dia nak menyanyi, dia nak melawak, dia nak main apa-apa pun, boleh sahaja. Asal ikut batas-batas dan paling penting dia solat.

Jadi, nak tarik minat dan bagi dia suka kepada solat, cubalah tips di bawah:

1. Kita solat. Mak dan ayah solat. Anak-anak tengok kita solat, dia jadi satu penarik minat bagi dia. Inilah teladan paling baik. Kita tak solat, tak usah pelik kalau anak tak dirikan solat.

2. Sebelum azan, kita dah siap-siap untuk bersolat. Solat sama-sama. Pastikan anak dah siap semua depan sejadah. Paling baik ke masjid. Tak dapat, berjemaah di rumah. Bukan seorang solat dalam bilik, seorang solat di ruang tamu.

3. Ajak mereka bersolat dengan ayat-ayat atau ajakan yang baik. Contohnya “Mari kita solat sama-sama. Ikut ayah solat ya”. Tarik hati dia, bukan jauhkan hati dia.

4. Bila anak dah berusia 7 tahun atau lebih, dah boleh mula bagitahu kepentingan solat dalam kehidupan seorang muslim. Terang sikit-sikit, bukan terus bagi ceramah huhu. Buat contoh yang boleh menarik minat mereka dan tidak membosankan. Cuba cerita pengalaman kita solat bersama mak dan ayah kita.

5. Semakin meningkat usia, cuba minta dia azan, iqamah, jadi imam, tukang zikir dan pembaca doa. Dia akan tertunggu-tunggu hari tu. Suara dia pada kita macam tak kena je, tetap bagi pujian. Suara kita pun ke laut hihi. Yakin kepada anak-anak.

Keluarga yang menjaga solat 5 waktu, adalah keluarga yang benar-benar bahagia. Mereka tidak perlu lagi mencari dan mengejar bahagia yang ada di luar, kerana bahagia itu akan hadir sendiri kepada mereka.

Solat membawa berkat dan rahmat, khabar gembira dari Allah.

Sumber : WS Adli W Muhammad,
Usaha sama-sama kukuhkan tiang agama.

Tinggalkan Komen