Sekarang ni nak pagar cantik untuk kediaman tak perlu berhabis ribu-ribu, boleh aje buat sendiri.

Cara DIY memang jimat banyak. Apa yang menarik mengenai cara untuk cantikkan pagar menjadi versi modern, hanya menggunakan shera plank pun dah cukup berbaloi.

Sebagaimana yang dilakukan oleh saudara Marzuki Mahadi yang memasang sendiri shera plank di pagar kediaman rumah barunya.

Mendapat inspirasi dari geng TAHIkrians untuk lebih privasi bila berada di laman rumah dengan cara jimat tapi masih cantik dipandang kenalah dengan harganya. Privasi lebih penting dari cantik, kalau nak cantik terletak elok dan ada bajet sudah tentu saya ikat bata je kan?

Jadi saya pasang shera plank – fibre cement board di pagar besi sedia ada.
Shera Plank (Teak)
Size: 8mm tebal x 150mm lebar x 3000mm panjang
Rm17 sekeping
1 pek 5 keping
Info terperinci di kapsyen pada gambar

Pandangan pagar dari luar hadapan rumah

Pandangan luar sisi.

Pandangan dari dalam pagar

 

Sebelum: Pagar besi 

Selepas: Ditutup dengan shera plank – fibre cement board di pagar besi sedia ada

Proses pemasangan, dipotong menggunakan grinder mata potong simen.

Shera Plank jenis teak

Size: 8mm height x 150mm depth x 3000mm width
Rm17/sekeping
1 paket 5 keping

Produk Thailand, weather resistant. Jangan dikarate diterajang in sha Allah bertahan lama lah dia.

IKLAN

Proses undercoat primer menggunakan Primer Jotun sebanyak 2 lapis, cat sorang2 dua hari setengah sebab level cap ayam … dia punya penat sakit pinggang lenguh2 satu badan sampai terkangkang2 jalan sbb kedudukan membongkok dan mencangkung masa mengecat.

Top coat juga 2 lapis menggunakan cat Nippon Fibercote kod 101 Meranti. Lain mcm lepas cat dia punya lawa. Berus roller yg berbulu kasar jgn halus mcm kapas sbb yg belah bunga kayu tu ssh nak berus kalau berus halus mcm kapas.

Utk lebih cantik, jemur lah bagi kering betul2 cat tu.

Cat: Rm145 5L

IKLAN

Jenis skru digunakan.

Jumlah kos

Apa Itu Shera Plank?
Shera plank atau juga dikenali sebagai shera plank cement fiber board merupakan hiasan seperti kepingan kayu yang boleh dilekatkan pada dinding luar rumah. Ia diperbuat daripada bahan campuran simen dan fiber yang mempunyai ketahanan yang lebih kuat berbanding kayu untuk digunakan pada bahagian luar rumah. Boleh boleh didapati dalam pelbagai corak yang akan menjadikan rumah kelihatan lebih menarik.

Sumber: Marzuki Mahadi

Aksesori hiasan rumah di sini

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club