Nak didik anak ni bukan perkara yang mudah. Kena tahu cara yang betul. Bukan aje sikap ibu ayah jadi perhatian anak-anak. Tapi percakapan pun memainkan peranan juga.

Salah cakap memang akan bentuk sikapnya nanti bila besar.

Apa pun bukan mudah nak didik anak jadi ‘orang’ yang berguna kepada keluarga dan masyarakat.

Nak tahu cara ni, ibu ayah kena mula dari segi komunikasi.

Ikuti perkongsian coach parenting, Mohd Fhais ini jelaskan pandangannya mengenai 25 ayat yang kena guna.

25 ayat yang kita boleh guna serta mudah untuk dapatkan kerjasama anak.

1. Kakak lagi 5 minit kita nak balik ye, habiskan makanan segera

2. Adik tak boleh pukul kakak, cepat peluk kakak

3. Kakak pun sama, cepat peluk adik

4. Papa suka tengok anak-anak papa main sama-sama

5. Abg jom kita solat sama-sama

6. Kakak tolong ajak adik solat sekali

7. Adik tolong ibu kemas mainan

8. Boleh adik, nanti ibu bagi main telefon lepas adik dah makan okey

9. Abg nak makan dulu ke nak mandi dulu?

10. Ibu bagi 2 pilihan, kakak nak kemas mainan atau basuh pinggan?

11. Rajinnya kakak, boleh la ibu minta tolong kakak lagi nanti

12. Abg memang bagus, tak takut gelap pun

13. Hebat adik dah tak pakai pampers

14. Hebat abg boleh pujuk adik menangis

15. Ibu bagi adik nangis puas-puas, sampai kiraan 10 adik kena berhenti okey?

16. Abg kalau nak apa-apa tanya ibu dulu, ibu tak suka abg selongkar dapur macam ni.

17. Cuba kakak cerita apa yang berlaku sampai kakak nangis macam ni?

18. Adik suka cokelat ye, tapi tak boleh makan banyak-banyak nanti gigi rosak.

19. Bukan ibu tak nak bagi adik cokelat, kan semalam baru makan. Mana boleh makan hari-hari nanti gigi tercabut macam atuk tak ada gigi. Adik nak jadi macam gigi atuk?

20. Ibu minta maaf sebab buat adik sedih. Ibu marah sebab adik tak dengar pesan ibu, ibu pun juga sedih bila adik tak dengar.

IKLAN

21. Ibu bukan marah adik, ibu nasihat. Adik tak boleh sedih bila ibu nasihat, itu tanda ibu sayang adik.

22. Kakak tolong jagakan adik sekejap, ibu nak basuh pinggan

23. Abg tolong tengok adik sekejap, ibu nak pergi dapur kejap

24. Tepat jam 10 malam kita semua akan masuk tidur okey?

25. Dah jam 10, tutup tv dan tutup lampu semua masuk tidur

Selamat mencuba & semoga bonding dengan anak makin kuat sebab tak ada marah-marah lagi. 

Sumber: Mohd Fhais

Bacaan lanjut: 

Seakan Memberi Tahu Tidur Tak Cukup Setelah Bergelar Ibu, Neelofa Kongsi Kapsyen Ringkas, Tapi Ini Komen Netizen.

Nak Halau Monyet Masuk Kebun, Ular Sawa Nampak ‘Real’ Hanya Guna Tayar Terpakai, Netizen Kagum!

Nak Kos Murah Bila Nak Ubah Suai Rumah, Perunding Kewangan Ini Bagi Trik Mudah Kena Tahu, Baru Boleh Jimat!

IKLAN

Hanya Guna Baja Bancuh Sendiri, Pokok Limau Kasturi Berbuah Lebat Sepanjang Tahun!

*Nak macam-macam info? Klik channel Telegram KELUARGA  atau join keluargagader club

MedicKeluarga: Dialisis, Peluang Kedua Pesakit Ginjal. Pakar Buah Pinggang Ni ada jawapannya.

MedicKeluarga: Obesiti dalam keluarga atasi cara selamat. 

MedicKeluarga: Berapa lamakah luka jahitan czer atau caesarean akan pulih? Bilakah masa sesuai untuk memulakan hubungan intim?

MedicKeluarga: Mandi malam ketika hamil. Ada pendapat kata nanti bengkak kaki. Pakar ini jelaskan lebih lanjut. 

MedicKeluarga: Betul ker ni, makan atau minum pati ikan haruan mampu sembuhkan luka operation dengan cepat? Pakar ini jelaskan lebih lanjut. 

Bintang Kecil:Pening kepala melihat telatah adik-adik BK kumpul marshmallow tapi kecoh satu kampung dibuatnya. Agaknya siapa yang menang cabaran kali ini? Mari kita saksikan.

Follow dan subscribe Youtube Channel @BintangKecilMy#BintangKecilMy #BintangKecil #KitakanJuara