Ada orang punyalah susah nak tanam pokok pandan tapi tidak dinafikan ramai juga bukan sepokok dua berjaya ditanam, bahkan dijadikan lanskap menarik untuk kediaman.

Oleh itu, buat yang masih belum berjaya menanam pokok pandan ini, apa kata baca dulu perkongsian tip daripada Jue Jerry ini. Jom semak.

Tips nak bagi pokok pandan yang tanam dalam pasu gemuk...sebab kat rumah ni x de tanah..semua bersimen. Jugak untuk elakkan ular..sebab ular suka dok dekat perdu pandan yang rimbun

Tip 1

Tinggalkan dalam pasu 1 atau 2 pokok sahaja pada satu2 masa..jangan lebih.

Tip 2

Anak pokok yang naik banyak-banyak dalam pasu tu boleh keluarkan dan masukkan dalam air mcm pic kanan tu…pun boleh hidup.

Tip 3

Boleh bagi dekat jiran atau kawan-kawan yang tak dak pokok pandan kat rumah… depa boleh terus tanam ja sebab memang keluar akar banyak bila rendam dalam air…insyaallah hidup..atau nk biar mcm tu pun ok…sendiri guna (tukar air kerap utk elakkan jentik2)

Ekstra info : Saya letak kat dapur yang dalam air tu…mewangikan dapur jugak,lipas pun tak berani datang.

Selain itu, melalui perkongsian daripada Rashidah Marzuki pula, dia menanam pokok pandan selain untuk kegunaan dalam masakan malah tanaman pandan turut dijadikan sebagai pokok hiasan di kediamannya.

Untuk itu, dia turut berkongsi beberapa keping gambar untuk warganet ‘cuci mata‘ dan memberi ilham berkenaan tanaman pandan.

​​​​”Cerita pasal pandan wangi…akak tanam dalam perbagai pasu dan polibag..​​​​untuk jadikan lanskap di rumah, utk letak di bilik air dan yang penting senang nak ambil bila di perlukan….”

IKLAN

Gambar 1

Gambar 2

Gambar 3

IKLAN

Gambar 4

 

Gambar 5

Gambar 6

Kalau nak diikutkan, memang banyak sungguh pokok pandan di rumah puan Rashidah ni kan…Bolehlah kita pula praktiskannya. Selamat mencuba.