Puding buih merupakan menu pencuci mulut yang sedap dimakan dengan kuah susu atau custard. Puding buih juga dikatakan berkhasiat kerana mengandungi protein tinggi memandangkan ramuan utamanya ialah telur.

Teksturnya yang lembut dan rasanya yang enak, menjadikan menu ini cukup digemari ramai. Jadi buat anda yang ingin mencuba untuk membuatnya, di sini dikongsikan resipi daripada Nieza Rahim.

Ujarnya, puding buih ini menjadi kegemaran anak-anak dan suaminya. Kalau boleh setiap minggu anak-anak mintak buatkan. Ada yang suka juga ke dengan puding buih ni ?”

Resepi Puding Buih Cara Mekja 
Bahan-bahan:
– Agar-agar tali 1 paket 20 gram
– Gula 11 sudu besar
– Telur ayam 9 biji
( Basuh bersih-bersih dan asingkan telur putih serta telur kuning dalam bekas yang berlainan )
– Daun Pandan 2 helai ( disimpulkan )
– Pewarna merah
– 1 sudu besar tepung jagung
– 1 sudu besar cuka makan
– Susu cair
– Susu pekat
– Pewarna kuning telur
– Esen vanila
– 7 tangkai bunga cengkih

Cara-cara:
1) First masukkan agar-agar dalam periuk bersama 1300 ml air.
2) Masak agar-agar seperti biasa,bila agar-agar dah betul-betul hancur baru masukkan gula dan daun pandan. Selepas itu masak sampai agar-agar tu mengelegak kuat dan last sekali masukan pewarna merah dan kemudian tutup api.
3) Angkat ke tempat yang ada kipas bagi sedikit sejuk. Kacau sekali sekala takut agar-agar tadi membeku.
3) Dalam bekas (besen besar) yang lain, mix 9 biji telur putih sampai kembang. Kemudian masukan 2 sudu besar gula,1 sudu besar tepung jagung dan 1 sudu besar cuka. Mix lagi sampai betul-betul kembang.
4) Selepas itu masukan sebiji demi sebiji telur kuning yang di asingkan tadi. Mix lagi sampai jadi kembang dan gebu.
Resepi saya memang pakai telur kuning juga. Tak ada masalah.
( Tak nak membazir, kalau siapa tak suka..tak payah guna )
5) Tuang agar-agar tadi ke dalam telur yang dah di mix kembang tadi,kemudian masukkan 2 sudu besar susu pekat manis ke dalam adunan.
6) Sambung lagi proses mixer telur hingga adunan tadi yang asalnya suam bertukar menjadi sejuk.
7) Bila adunan dah sejuk tu boleh lah tuang ke dadam bekas-bekas kecil dan simpan ke dalam peti sis.
Ekstra tip :  Kalau tak kena dengan timing (maksud saya kalau masih panas/suam adunan tu) tak cantik nanti puding tu.

Risau takut berlapis dua. Make sure dah sejuk baru tuang ok..
** Ok dah siap untuk puding buih **


Resepi utk kuahnya pula
– Panaskan susu cair 2 tin, susu pekat manis 1 tin,3 tin air kosong,2 helai daun pandan yang di simpulkan, sedikit esen vanila dan sedikit pewarna kuning.
Masak kuah sehingga mengelegak. Boleh sesuaikan rasa mengikut citarasa sendiri.
Last sekali tutup api baru masukkan 7 tangkai bunga cengkih.
– Dah masak, sejukkan dulu kuahnya, kemudian masukkan ke dalam peti ais dan lepas itu boleh lah tuang atas puding buih tadi.
Makan sejuk-sejuk fuhhh..nikmatnya tak terkata

sumber : Nieza Rahim

 

IKLAN

ARTIKEL MENARIK: Masak Tomyam Thai Sayur Mesti Letakkan Susu Cair. Rasanya Lagi Padu Dari Tomyam Biasa!

LAGI ARTIKEL MENARIK :Duit Koyak Jangan Simpan Je, Rugi. Boleh Tukar Untuk Dapat Nilai Penuh Atau Separuh Di Bank Negara!

IKLAN

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club