Biasanya jika santan dah bagi basi memang tak boleh dibuat masak. Mesti ada antara kita yang terus buang.
Jadi jika tak nak membazir, apa kata anda buat santan tu jadi minyak kelapa. Biasanya jika dibeli di kedai mahal. Jika buat sendiri mesti jimat!

Minyak kelapa ni bagus untuk lembapkan kulit dan atasi masalah ekzema.

Ikuti perkongsian wanita ini. Menurutnya hanya santan segara sahaja , bukan santan kotak.

JANGAN BUANG SANTAN BILA DAH BASI. DALAM LAPISAN ITU BOLEH CANTIK KAN KORANG PUNYA KULIT BERSERI.

Musim PKP dan bulan puasa ramai buat kuih dan desert. Sama dengan kak hanie. Buat kuih muih untuk makan berbuka. Kebanyakan kuih Tradisional banyak guna santan segar. Betul kan.

IKLAN

Bila dah beli banyak ada yang tak terguna. So basi la keesokan nya. Rasa sayang je dah basi.

Akak jenis tak kesah kalau santan ni terbiar dan berlapis. Maksudnya,Santan ni dah basi dan tak boleh gunakan lagi akak lagi suka. Ehhh suka pulak. Kenapa pulak tu.

Meh akak nak share Santan basi ni boleh hasilkan minyak kelapa untuk cantik kan kulit.

Dulu masa kak hanie Dan kembar ekzema tahap teruk. Santan ni la selalu oder dekat shariah. Dia pun dah tau kalau ada santan tak guna terus je bagi. Sebab Santan basi tu ada lapisan minyak yang boleh jadikan kulit cantik.

Dia boleh lembabkan kulit kita.
Korang pergi la beli minyak kelapa Dara memahal Kat luar. Buat sendiri lagi jimat.

Setiap gambar ni akak story macam mana nak buat minyak kelapa dara.

❌❌Penting!!!!!
Hanya penggunaan Santan tanpa bahan pengawet dia menjadi. Kalau campur bahan pengawet memang tak menjadi minyak kelapa dara.

INI CARA PENYEDIAAN

Ni Santan yang dah basi. Tinggal di suhu bilik dan tak sempat masuk dalam beku. So dah basi dia ada 3 lapisan dalam bungkusan tu. Cuba perhatikan. Bawah tu lapisan air,tengah tu minyak bercampur lapisan lemak santan. Caranya nak pindahkan kedalam bekas lain,akak guntingkan hujung tu untuk buang lapisan air. Lubangkan kecik je. Kalau potong besar abis laju air keluar. Air dah tinggal sikit terus pindahkan aliran lapisan minyak tu kedalam bekas pula.
Akan jadi macam ni bila dah masuk dalam bekas. Tunggu beberapa minit agar lapisan ni menjadi dua pulak.
Pastikan jadi lapisan macam ni. Atas adalah lapisan minyak. Bawah tu lapisan lemak santan basi. Dia mendap ke bawah.
Setelah beberapa minit. Boleh la tapis minyak kedalam bekas lain pula.
Tapis dengan perlahan supaya minyak tak campur dgn lapisan dibawah.
Ni la hasil selepas ditapis. Cantik,wangi semerbak bau minyak kelapa.
Akak terus botolkan. Dalam sekilo santan.dapat dua botol kecik ni. Dekat pasaran sebotol kecik cecah puluhan ringgit. So boleh dah sapu pada muka,tangan kaki atau kulit sensitif. Nak Raya ni Cuba la. Mana tau flawless. Selain kulit, Minyak ni boleh lumur pada rambut anak. Lebat nanti. Pastikan yang kulit sentisitif ni Cuba sikit dulu. Ada yang serasi. Ada yang tak boleh. Alhamdullilah berkat kesabaran beebrapa tahun dulu akk selalu sapu pada kulit sikembar. Sekarang tiada lagi ekzema. Kalau gatal pun sebab panas je. Tak macam dulu. 24jam mengaru.

Please share benda yang manfaat supaya ramai ibubapa boleh buat sendiri untuk kulit anak sensitif.

 

Kredit: Syahirah Hanie