Menanam anggur kini bukan lagi sesuatu yang pelik di negara kita, telah ramai berjaya menanam anggur dan sekali gus membuatkan ada juga yang memilih untuk mencuba memanam anggur sebagai mempelbagaikan lagi tanaman pokok buah-buahan yang sedia ada di laman rumah.

Pun begitu, seandainya pokok anggur yang ditanam tidak begitu manis buahnya, bolehlah diusahakan dengan melakukan teknik yang dikongsikan oleh Hafiz Husin ini.

Ikuti perkongsiannya di sini.

Pokok anggur sahabat-sahabat dah lama tanam tapi buahnya masam belaka? Jangan risau…saya kongsikan tips bagaimana untuk graftkan pokok asal yang masam tu dengan jenis yang manis.

Alatan parafilm, pisau, gunting, tali plastik dan scion (scion adalah ranting mata tunas yang nak dicantum). So pilihlah ID scion yang terbukti memang manis buahnya.

Langkah 1 : Balut scion dgn parafilm bermula dari mata tunas yang pertama berada di bawah hingga ke atas. Sebaiknya ada 2 mata tunas sahaja untuk setiap scion..

 

Langkah 2 : Kerat pokok anggur yang dijadikan sebagai pokok penanti. Saya kerat di trunk (dahan utama). Mana-mana cabang pokok anggur pun boleh..

Langkah 3 : Belah dua dahan penanti kira-kira 1 inci.. Saya pilih untuk kerat dari tepi sikit…so takde lah betul-betul di tengah sangat.

Langkah 4 : Potong bawah scion bagi membentuk ‘V’. Kene betul-betul rata permukaan yangg dipotong tu ye..mesti sharp!

Langkah 5 : Then sambungkan scion pada pokok penanti yang telah kita belah dua tadi.

 

Langkah 6 : Ikat rapat dengan tali plastik.

IKLAN

Langkah 7 : Siap…! Lepas tu berdoa lah supaya 7-14 hari kemudian mata tunas yang kita sambung tu akan pecah membentuk cabang-cabang dahan yang sihat seterusnya mengeluarkan buah-buah yang lebat dan manis belaka mengikut ID scion yang telah kita cantum.

Ni antara scion saya yang berjaya hidup. Kenapa perlu cantum dua scion? Ini sebabnya…Satu tewas…dan satu lagi survive. Cuba bayangkan andai kita cantum satu scion sahaja dan scion tu pulak mati.. kan frust nanti.

Scion yang hidup akan membesar dengan jayanya dan scion yang mati kita kerat buang sahaja.

Cantuman yang 100% sukses hidup untuk kedua-kedua scion yang dicantum pada pokok penanti. Alhamdulillah..Sekian. Harap bermanfaat.

IKLAN

Sumber : Hafiz Husin II