Jika sebelum ini daun bawang sering dibeli di kedai, apa kata kali ini ibu cuba untuk menanamnya untuk kegunaan sendiri. Bolehlah dibuat bahan penyedap rasa bila menyediakan pelbagai menu pilihan. Bayangkan, andai ingin digunakan terus petik dilaman. Alangkah segar bugarnya daun bawang tersebut.

Selain itu, untuk tujuan dimasak melalui satu perkongsian daripada Anizah Mat Ali ini juga tidak kurang mengujakan. Lihatlah, cantik juga dijadikan tanaman hiasan. Cukup kreatif!

Untuk itu, jom kita fahami teknik dan tip menanam bawang yang dikongsikan oleh Cik Pooja pula. Nampak begitu mudah dan yang penting cepat dan lebat pula daun bawang bertunas dan hanya seminggu menunggu, sudah boleh dituai.

Jom semak!

Pemilihan bawang
1.Cari bawang yang bila kita potong kepalanya, ditengah-tengahnya ada warna hijau.
2. Potong bahagian atas bawang(saya panggil bahagian kepala bawang) macam dalam pic.
3. Senang je nak tau bawang tu ada hijau ditgh² atau x, cuma:
-pilih bawang yg dah bercambah daun,potong buang daun tu n tanam…daun tu kalau dibiarpon,nnt dia bantut..
-kalau xde bawang yg bercambah,pilih bawang yg segar n elok pon dah ok…jgn tanam bawang yg dah nak busuk,nnt cepat la dia membusuk dalam tanah…
4. nnt ada la soklan diajukan,”knpa ye ada yg xbercambah²?”
Jawapannya; pokok bawang lambat bercambah sbb, xsemua bawang ada hijau ditgh² nya…kalau xcaya,try google bawang kat dapo sebjik²..

Cara tanam bawang
Ikut cara macam dalam pic..
*cara ni kita guna utk pokok bawang yg kita tanam utk kegunaan daun…
*nak tanam dalam bekas telur pon boleh,cuma kene selalu basahkan bekas telur tu selalu…


*tapi saya lebih suka tanam ditanah,lebih kukuh n cantik…

Pokok bawang usia 2 hari


kaedah penyiraman
-just spray² manja tuk lembapkan tanah je, xperlu banjirkan pasu.kang lemas bawang tu,cepat membusuk.

Dapat la tuai hasil dalam masa seminggu…


bila nak tuai,potong je semua daun n bawang dibiarkan ditanah…next bleh tuai lagi…

sumber : Cik Pooja Via Kebun Bandar: Jom Tanam Sendiri