Bila petang-petang ni mulalah mulut kerja nak mengunyah je! Dah keluar cari makan, mula la mata ni melilau tengok makanan, itu nak, ini nak, nafsu lah katakan!

Dah balik, makan, mula la mengkritik itu ini bila makanan yang beli tu tak selera dengan tekak. Dah kalau beli asyik nak complain je, baik buat sendiri! Ye dak? Misalnya makanan yang tiap kali nampak je terus rasa nak membeli, apa lagi kalau bukan tauhu begedil.

Selalu kalau beli kat luar, ada yang kentangnya kurang lah, isinya kurang lah, sambal kurang sedap lah, banyak la tekak kita ni complain. Haaa dari complain orang jual, apa kata cuba buat sendiri pula. Letak isi banyak-banyak bagi gemuk tauhunya, haa baru rasa puas makan kan!

Tunggu apa lagi, meh salin resipi dari Noor Atika Mahamood, nanti keluar boleh beli barangnya. Jom cuba!

TAUHU BEGEDIL DAGING TAK KEDEKUT

Bahan-bahannya :

– 8 biji kentang saiz sedang2
– 20 biji tauhu pok
– 1 pokok daun sup
– 1/2 cawan bwg goreng segera
– 1 cawan daging kisar
– 1 biji bwg besar potong dadu
– sedikit garam
– lada sulah & lada hitam ikut kesesuaian rasa.

Cara-caranya :- 

1. Mula2 tumis bwg besar sampai naik bau, masukkan daging kisar.

2. Tumis sampai daging masak/empuk.

3. Lenyekkan kentang yg dah digoreng.

4. Masukkan daging kisar td, daun sup, bwg goreng, garam, serbuk lada sulah dan lada hitam.

5. Gaulkan sampai sebati.

6. Masukkan begedil yg dh siap td kedalam tauhu. Tauhu tu gunting silang di atasnya. Masukkan padat2. Bt sendiri masukkan je banyak2. Baru puas makan.☺

7. Masukkan begedil penuh2 ,sampai kembang mcmni. Susun dlm pinggan.

IKLAN

Bahan-bahan untuk salut begedil : 

– 2 biji telur
– 1 sudu tpg jagung
– 1/2 sudu garam

** kocak sampai sebati. Salutkan begedil, goreng sampai masak. Siappp !!!

Bahan-bahan untuk sos/sambal kicap :

– Kicap manis
– 3 ulas bwg putih
– 5 biji cili padi **ikut kepedasan cili msg2
– 2 sudu gula melaka cincang
– 1 sudu tpg jagung bancuh dgn sedikit air
– sedikit garam
– sedikit perahan jus lemon/limau
– bijan yg disangai sebagai hiasan

IKLAN

Cara-caranya :-

1. tumbuk bwg putih, cili padi dan gula melaka. Masukkan dlm periuk, masakkan sekejap,

2. Masuk kan kicap manis, garam, air dan bancuhan tpg jagung utk pekatkan sos/sambal kicap. Perasakanlah ikut citarasa masing2. Last sekali perahkn sedikit jus lemon.

3. Masukkan sos/sambal kicap dlm mangkuk, taburkan bijan yg dh disangai. Barulah sedap sos tu.

Siap untuk dihidang!!