Sebenarnya ada banyak cara untuk mengekalkan ketahanan cili padi ini. Perkongsian puan Yatie Eimra di facebooknya dengan menggabungkan bahan ini, iaitu cili padi, garam dan cuka lain dari yang lain.

Caranya mudah sahaja dan sepertimana petua lain, bekas bersih beserta tisu dapur diperlukan untuk meletakkan cili padi tersebut. Simple je caranya tapi berkesan dan cili bole tahan lama.  Jadi kita kenalah cuba!

🌶️TIP SIMPAN CILI API🌶️

1. Basuh cili api untuk hilangkan kekotoran

2. Rendam cili dalam air bersama garam & sedikit cuka makan.

3. Tindih dengan bekas berat/pinggan/dll supaya keseluruhan tangkai tenggelam. Langkah ni penting ye! Ni bertujuan nak keringkan batang cili supaya tak mudah berkulat/rosak. Rendam 5-10 minit.

4. Tos kering tanpa perlu dibilas.

5. Simpan dalam bekas yang lapik dengan tisu dapur.

IKLAN

 

P/S: Saya tak guna bekas bertutup pun, hanya simpan dalam botol recycle & dilapik tisu dapur (reusable). Lama² pasti akan ada sebiji-2 cili yang kering/mula rosak. Pastikan gunakan cili² yang makin kering tu dulu👌🏻

IKLAN

**Gambar first masa simpan cili 27/3. Gambar last tu hari ni (17/5). Dalam gambar last tu, baki cili api dah sebulan++ sebab tak sempat masak akibat asyik tak sihat.. Boleh tengok ada yang masih segar & hanya 3-4 biji cili yang makin kering & dah mula rosak sikit.

Sumber:


ARTIKEL MENARIK: “Rumah Pertama Beli Umur 21 Tahun.” Fasha Sandha Sebak & Syukur Impian Bina Surau Dalam Rumah Tercapai

ARTIKEL POPULAR: “Meh Sini Mak Simpan.” Alhamdulillah Rezeki, Neelofa Dedah Bilal Collect RM14K Duit Raya

BACA INI JUGA : “Humble Makan Dengan Anak Sambil Duduk Atas Lantai Je.” Elly Mazlein Dipuji Pandai Bawa Diri Ketika Beraya Kampung Suami


Nak macam-macam info? Klik channel Telegram KELUARGA  dan join keluargagader club