Tak sampai seminggu ramai ada yang mengeluh dah tak ada idea nak masak apa hari ini untuk menu berbuka puasa atau bersahur.

Bila idea nak masak tak ada tentu hilang semangat untuk memasak. Mood ke laut, betul tak? Sudahnya, panjang je kaki melangkah nak ke Bazar Ramadan atau berbuka di luar bersama keluarga.

Menarik dengan perkongsian ini, Puan Nora Azni  menyediakan 30 hari menu yang boleh menjadi sumber inspirasi. Bagi yang belum ada idea nak masak apa di bulan Ramadan ni, apa kata cuba menu mudah dan ringkas ni. Confrim hari-hari masak!

___________________________

Koleksi 30 menu seharian saya. Semua yang ringkas dan mudah. Sesuai untuk surirumah dan suri yang berkerja. Boleh la nak tiru-tiru. Semua nama menu dan beberapa resepi ade di gambar.
30 Hidangan Yang Ringkas Tapi Sedap
MENU 1
– Singgang ikan tongkol
– Sambal sotong petai
– Ulam dan budu
MENU 2 : 
– Gulai kari ikan tongkol dengan bendi
– Telur dadar
– Sayur kobis tumis
– petai jeruk dan sambal biase.

Resepi gulai kari ikan tongkol*

– Ikan tongkol sederhana besar sekor( rebus sikit dengan air, asam keping dan garam)
– 2 sudu rempah kari ikan tambah air sikit buat pes (takde jenama, sebab saya beli yang timbang dekat klate)
– 1 sudu besar cili kering kisar
– 4 ulas bawang merah kecil ( dimayang atau hiris halus)
– 3 ulas bawang putih(dimayang)
– Sedikit halia (dimayang)
– 1 sudu besar halba campur
– 2 keping asam keping
– 2 tangkai daun kari (optional)
– Santan kotak kecik
– Air putih
– Garam dan serbuk aji

– Mula-mula rebus ikan dulu dengan air, garam dan asam keping. (lepas tu asing kan ambik ikan je)
– Panaskan minyak untuk menumis, masukkan halba campur dengan daun kari.
– Dah naik bau halba campur tu, masukkan bawang merah, bawang putih dan halia.
Tumis sampai naik bau, garing2 sikit.
– Lepas tu, tambahkan 1 sudu besar cili kering kisar, dan jugak serbuk kari ikan.
– Masak sampai pecah minyak dan betol-betol masak.
– Kemudian, masukkan asam keping, ikan, sayur bendi, santan dan sedikit air.
– Tengok kepekatan kuah, kalau nak pekat bubuh santan lagi, kalau nak cair sikit tambah air.
– Tambah garam dan serbuk perasa.
– Kena selalu senduk-sendukkan kuah. Tak nak santan pecah.
Dah mendidih boleh tutup api.. Siap

Resepi sambal *
Cili padi, cuka dan garam.
Boleh tumbuk atau blend.

MENU 3
– Ikan talapia bakar
– Sup ayam dan kentang
– ulam dan air asam

Resepi ikan tilapia@talapia bakar sambal 

Bahan-bahan kat bawah ni blend.
* 7 tangkai cili kering (rendam dulu dengan air panas)
* 3 biji bawang merah kecil
* 2 ulas bawang putih
* Setengah sudu teh belacan
* 2 batang serai
– 1 sudu teh kicap manis

– Dah siap blend, tumis sambal dengan minyak sampai masak. Jangan lupa tambah garam dan sedikit gula.(ok dah siap part sambal)

– Ikan tilapia pulak korang bersih kan, kelar-kelar sikit supaya senang masak nanti, rendam dengan limau nipis untuk hilangkan bau hanyir ikan. ( uols boleh guna ikan siakap, ikan bawal, ikan kembung atau apa saja ikan)

– Nak bakar guna dapur arang atau oven ikut uols la ye, mama ade pemanggang ajaib je. Sebelum bakar lapik pemanggang dengan daun pisang atau daun kunyit. Mama guna aluminium foil sahaje.

– lumurkan ikan dengan sambal tadi. Letak ikan dalam pemanggang yang telah dilapik dengan aluminium foil. Balik-balik kan ikan supaya mudah masak. Sambil tu lumurkan jugak ikan dengan sambal. (bakar lah sampai masak)

Resepi air asam mudah tapi sedap:
*Asam jawa
*Belacan bakar
*Tomato
*Cili padi
*Bawang merah(cincang)

Mama gaul je sekali, ramas-ramas sikit, Pakai sarung tangan plastik takut pijar jari.

MENU 4
– Ikan goreng garing
– Singgang ikan tongkol
– sambal cili kering dengan petai
– budu bawang

Dekat bawah ada 2 resepi

Resepi singgang ikan tongkol mudah

– Ikan tongkol (basuh bersih rendam limau dah asam keping bg hilang hanyir)
– 4 keping asam keping
– 1 biji bawang merah besar (hiris)
– 2 ulas bawang putih (hiris)
– Cili padi (tak payah potong)
– 3 keping hirisan lengkuas
– Sayur bendi
– Garam dan serbuk aji

– Masak air dulu atas dapur, ikut la nak banyak mane. Masukkan asam keping, lengkuas bawang merah dan bawang putih.

– Bila kuah dah mendidih, boleh masukkan ikan, sayur bendi dan cili padi.

Last sekali perasakan dengan garam dan serbuk aji.

Resepi sambal cili kering dan petai.

– 15 tangkai cili kering (rendam air panas dan kisar)
– 4 ulas bawang merah kecik (kisar)
– 3 ulas bawang merah (kisar)
– sedikit belacan (kisar)
– petai (ambik isi je)
– 1 sudu kecil asam pes asam jawa
– Garam, gula dan sedikit aji.

– Kisar sekaligus cili kering, bawang merah bawang putih dan belacan.
– Panaskan minyak untuk menumis, tumiskan bahan kisar.
– Tumis sampai naik bau, pecah minyak dan cili betol-betol masak.
– Tambahkan sedikit asam jawa, garam, gula, dan serbuk aji.
– Last sekali masukkan petai.
– Kacau-kacau sampai masak.

Untuk sambal petai udang atau sotong pon boleh guna resepi sambal ni.

MENU 5
– Gulai lemak udang dengan belimbing buluh
– Ayam goreng kunyit
– sambal terung
– Ulam dan sambal

🌸Sambal terung ikan bilis🌸

– Terung (potong belah 4)
– 20 ekor ikan bilis goreng garing(ketepikan)
– 3 sudu besar cili kering kisar
– 2 ulas bawang merah kecil (tumbuk)
– 2 ulas bawang putih (tumbuk)
– sedikit belacan ( tumbuk)
– Garam dan serbuk perasa

– Mula-mula goreng terung. Toskan minyak.
– Guna minyak lebihan goreng terung tadi untuk menumis. Tumiskan bahan yang di tumbuk sehingga naik bau dan garing.
– Tambah 3 sudu besar cili kisar. Masak sampai samb pecah minyak dan betol-betol masak.
– Lepas tu, masukkan ikan bilis yang dah digoreng, terung, garam dan sedikit serbuk perasa. Gaulkan sampai terung bersalut elok. Siap.

MENU 6
– Sup ayam carrot dan kentang
– kangkung goreng biase
– telur masin, ulam petai dan budu.
MENU 7
– Sayur lemak putih terung dengan kacang
– talapian goreng garing
– telur masin, ulam terung bulat dan salad
– sambal belacan dan sambal kicap mudah.
MENU 8
– Ikan cencaru bakar
– Sup kobis, tauhu telur dan suhun
– ulam bendi celur dengan kacang panjang
– Sambal kicap

Sambal kicap*

Kicap manis, cili padi, bawang merah, tomato, asam limau nipis.

Cili padi, tomato dan bawang merah potong kecik2. Campur dengan kicap manis dan perah asam limau nipis.

MENU 9
– Singgang ikan tongkol
– Daging goreng kunyit
– Telur dadar
– Ulam timun dan budu tempoyak pedas.

Cara buat sambal tempoyak.

Tumbuk cili padi, gaul dengan tempoyak dan tambah sedikit garam.

MENU 10
– Masak lemak siput sedut
– Ayam goreng
– ulam timun dan sambal belacan kering.

Gulai lemak siput sedut kelate style*

Bahan-bahan :
– 1 kg Siput sedut (potong bahagian hujung siput, rendam bersama asam keping) basuh bersih sampai hilang semua kotoran.
– 2 batang serai (di ketuk)
– Santan pekat kotak kecil(dicampur dengan 1 gelas air)
– Daun kesum
– 2 keping asam keping@gelugor
– Garam secukup rasa

Bahan kisar :
– 3 ulas bawang putih*
– 3 ulas bawang merah*
– 10 biji cili padi hijau@merah*
– Kunyit hidup@kunyit serbuk*
– sebesar ibu jari lengkuas*

IKLAN

Cara-cara:
– Kisar bahan-bahan yang bertanda * bersama sedikit air.
– Masukkan ke dalam kuali atau periuk bersama serai.
– Kemudian tambahkan asam keping dan siput sedut. (kacau-kacau biar sebati)
– Masukkan santan,garam dan daun kesum.
– Agak-agak kuah dah mendidih masak elok, boleh tutup api dan hidang.

Gulai lemak siput ni, kuah pekat lagi sedap rase dia.

MENU 11
– Gulai lemak udang
– sambal telur rebus
– sambal hitam dan ulam

Sambal telur rebus*

Bahan – bahannye

– Telur ( rebus)
– 10 tangkai cili kering ( rebus dah dikisar)
– 2 biji bawang merah besar ( potong bulat)
– 2 ulas bawang putih ( cincang halus)
– 1/2 sudu teh pes asam jawa
– Garam
– Gula
– Minyak masak

Cara – caranye

– Kupaskan telur yang telah direbus dan digoreng.
– Panaskan minyak, (guna minyak goreng telur tadi) tumiskan bawang merah dan bawang putih sehingga naik bau.
– Tambah kan cili kering kisar.. Masak sehingga pecah minyak atau sambal betol – betol masak.
– kemudian tambahkan sedikit pes asam jawa, garam dan sedikit gula.
– Last sekali masukkan telur rebus yang telah digoreng.. Kacau sebati.
– Dan siap..

Selamat mencuba ye.

Last sekali nak tambah bawang besar pon boleh.. Mama guna ape yang ade kt rumah je.

MENU 12
– ikan cencaru bakar
– telur dadar
– sayur lemak suhun kobis dan fucuk
Ulam timun
– colek ikan

Colek ikan*
Bawang merah dan bawang putih bakar.
(cuci, buang kulit)
Tumbuk cili padi, bawang merah dan bawang putih bakar, tambah cuka, gula dan garam. Siap

MENU 13
– Singgang ikan tongkol
– Sayur air petola dengan fucuk
– ayam sambal cili padi
– ikan masin goreng, petai jeruk dangan budu bawang.
MENU 14
– Daging salai masak lemak cili padi
– ikan masin goreng dan sambal belacan
– sayur kacang goreng telur

Kacang panjang goreng

– Seikat kacang panjang (satu hidangan)
– Sebijik telur
– 2 ulas bawang merah kecik
– 2 ulas bawang putih
– Cili padi
– Kicap manis (optional)
– garam dan minyak masak

Cara – caranye
– Kacang panjang dipotong serong atau potong biase.. ( Basuh dan toskan)
– Tumiskan bawang merah, bawang putih dan cili padi sehingga naik bau.
– Kemudian masukkan kacang panjang.
– Tambahkan garam dan kicap manis

MENU 15
 gulai kari ayam
– ikan masin goreng
– telur dadar dan ulam timun, jering muda
MENU 16
– Mentarang masak lemak cili padi
– ayam goreng
– sayur kangkung goreng
– ulam timun, sambal belacan kering

IKLAN

Sayur kangkung goreng belacan mudah
Bahan – bahan
– Sayur kangkung seikat (potong, bersih dan toskan)
– 3 ulas bawang merah (tumbuk)
– 2 ulas bawang putih (tumbuk)
– 6 biji cili padi (tumbuk)
– Beberapa ekor ikan bilis (tumbuk)
– Sedikit belacan (tumbuk)
– Garam dan minyak masak

Cara – cara nye
– Panaskan minyak untuk menumis.
– Masukkan bahan yang telah ditumbuk, tumis sehingga masak.
– kemudian masukkan sayur kangkung yang telah dibersihkan dan kacau – kacau sehingga sayur kelayuan ( dah layu maksudnye)
– Kemudian tambahkan garam secukup rase..
– Dan siap.. Senang kan

MENU 17
– udang kecik goreng kunyit
– ikan singgang
– celur pucuk beko, budu dan petai jeruk
MENU 18
– sambal ayam cili padi, kangkung goreng belacan, sup telur dengan suhun, ulaman.

Sambal ayam cili padi

– Setengah ekor ayam ( gaul garam kunyit dan digoreng)
– 4 biji cili hijau besar*
– 5 biji cili padi hijau* (guna yang tak berapa pedas)
– 3 biji cili padi merah*
– 4 ulas bawang merah*
– 3 ulas bawang putih*
– Sedikit belacan*
– Sebijik bawang besar(potong bulat)
– Garam dan gula
– Sedikit minyak untuk menumis

(kisar kasar dulu bahan yang bertanda *) kalau rajin sangat, nak tumbuk pon boleh.

Cara masak :
– Goreng ayam dulu ye. Ketepikan.
– Guna minyak lebihan goreng ayam tadi, kalau banyak asing la sikit.
– Tumiskan bahan yang bertanda*. Tumis sampai naik bau dan pecah minyak( atau cili nya masak elok)
– Tambahkan sedikit garam, gula dan sedikit serbuk perasa.
– Kemudian tambahkan bawang besar yang dah dipotong bulat.
– Akhir sekali masukkan ayam yang telah digoreng. Kacau biar sambal bersalut elok dengan ayam. Siap dah. Mudah je kan.

MENU 19
Nasi ayam
MENU 20
– kari ayam, sambal telur rebus, ulam terung dan bendi celur, sambal ketuk.

Resepi sambal ketuk*
Goreng cili padi, tomato, ikan bilis, belacan, bawang merah dan bawang putih.

Dah layu semua, tumbuk. Jangan lumat sangat.. Last tambah gula dan garam.

MENU 21
 Asam pedas ikan kerisi, ayam goreng, taugeh goreng, sambal tempoyak dan ulam timun.

Asam pedas ikan mudah cara mama

– 4 ekor ikan kerisi
– 5 biji sayur bendi
– Sebijik tomato(belah 4)
– Asam keping(boleh guna asam jawa)
– Daun kesum*
– 10 tangkai cili kering*
– 2 batang serai*
– 3 ulas bawang merah*
– 3 ulas bawang putih*
– Sedikit belacan*
– Garam
– Gula
– Serbuk perasa

Kisar dulu bahan yang bertanda *. Serai tu 1 diketuk dan 1 lagi dikisar. Daun kesum kisar sekali jugak, dalam 5-6 helai. Selebih nye letak masa masak.

Cara – cara nya:
– Panaskan minyak untuk menumis. Masukkan serai yang diketuk. Kemudian, masukkan bahan yang dikisar.
– Masak sehingga pecah minyak dan cili betul-betul masak. ( baru asam pedas tahan 2 ke 3 hari)
– Bila sambal dah masak helokk, masukkan ikan, sayur bendi dan asam keping. ( kalau nak guna asam jawa pon boleh)balik-balik kan ikan.
– Tambahkan air untuk kuah. (optional ye)
– Boleh masukkan gula, garam dan sedikit serbuk perasa.
– Last sekali tambahkan daun kesum dan tomato.

MENU 22
– ikan talapia goreng cicah sambal kicap, sua ayam carrot dengan kentang. Sambal terung
MENU 23
– Sup telur suhun, sambal tempoyak goreng dengan petai, ikan masin, budu dan pucuk beko celur
MENU 24
– gulai lemak telur, ikan masin dan ayam goreng, sayur bendi goreng dan sambal belacan
MENU 25
Gulai lemak udang, ayam goreng bawang, sambal tempoyak dan ulam timun

Resepi gulai lemak udang cili padi versi mama.

Bahan-bahan :
– Setengah kilo udang(bersihkan, buang urat kotor)
– Sekotak santan (nak guna santan perah pon boleh)
– Sayur kacang panjang(nak letak sayur lain pon boleh)
– 2 batang serai*(1 kisar, 1 lagi ketuk)
– Kunyit hidup*
– 3 ulas bawang merah*
– 2 ulas bawang putih*
– 5 biji cili padi*
– Asam keping
– Garam

Cara-cara :
– Kisar semua bahan yang bertanda*( 1 batang serai diketuk)
– Panaskan kuali, masukkan bahan yang dah dikisar. Masukkan sekali serai yang diketuk.
– Masak sekejap ye, agak-agak macam nak kering.
– Masukkan udang dan asam keping.
– Kacau-kacau ye. Tambahkan sedikit air. Biarkan sekejap. Boleh tutup dengan penutup.
– Bila udang dah nampak kuning sikit. Masukkan santan dan kacau supaya tak pecah minyak. Lebih senang kalau kecilkan api dan kacau sampai masak.
– Masukkan juga sayur kacang dan sedikit garam.

MENU 26
Sup ayam, ikan masin goreng, sayur sawi tumis dan sambal kicap pedas
MENU 27
Tomyam ayam, ikan masin goreng, telur dadar, sambal belacan dan ulam
MENU 28
Asam pedas ikan, ayam goreng, telur masin, ulam timun, sayur kobis tumis dan sambal belacan.
MENU 29
– masak lemak cili padi ayam dengan rebung, kacang botol goreng, telur masin, ulaman dan sambal.
MENU 30
Sup ayam carrot, udang goreng oat,
Terung belada hijau, sambal kicap dan telur masin.

Resepi udang oat jilat jari

Bahan-bahan :
– 12 ekor udang
– 3 sudu besar oat atau nestum
– 1 tangkai daun kari
– 3 ulas bawang merah(dicincang)
– 2 ulas bawang(dicincang)
– 3 biji cili padi(potong biasa)
– 2 sudu besar butter
– 1 kiub pati ayam(guna separuh je)
– Garam
– Tepung beras

Cara-cara :
– Basuh bersih udang, gaul sedikit lada sulah dan 1 sudu tepung beras. Sebenar nye orang pakai tepung jagung, tapi kat rumah mama takde. (goreng udang tu sekejap)
– Panaskan butter, tumiskan bawang merah, bawang putih, cili padi dan daun kari.
– Tumis biar elok naik bau, baru masukkan oat. (kacau-kacau sehingga garing)
– Tambah kiub pati ayam dan sedikit garam.
– Last masukkan udang yang telah digoreng. Kacau-kacau supaya oat bersalut elok dekat udang.

Semoga, 30 hidangan ini menjadi inspirasi untuk mak-mak memasak untuk menu berbuka dan sahur buat keluarga. Selamat mencuba!

Sumber: Nora Azni

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club