Asyik makan ayam dengan daging sahaja Syawal ni jemu juga kan.  Nak menu yang mudah cepat disiapkan pastinya sardin yang jadi pilihan kan.

Puan Zurina Zulkefli berkongsi tip cara buat Sambal Sardin yang mudah,cepat tapi super sedap. Biasanya sambal dibuat menggunakan cili kisar kan, tetapi resipi ini menggunakan serbuk cili

Pertama kali cuba masak guna serbuk tu waktu banjir tu la, hasilnya memang sedap sangat, makan pula beramai-ramai. Hari pertama memang masak sardin je la. Takde cili kering apatah lagi blender, jadi Saya guna serbuk cili untuk menumis.

Harini saya nk cuba masak guna serbuk cili sebab teringat-reingat rasa dia dikala harini dengar perkhabaran beberapa daerah di Pahang mula dinaiki banjir.

Doa saya semoga semuanya selamat dan banjir tidak berlarutan.

Bahan paling mudah disediakan dan cepat. Ikan Sardin 1 tin, 2 biji bawang merah, 2 ulas bawang putih, beberapa tangkai cili api dan paling penting serbuk cili babas.

Hiriskan bawang merah dan bawang putih. Cili hijau tu biarkan je, saya campak akhir sekali ke dalam masakan.

Bancuh serbuk cili dengan air. Pastikan betul-betul sebati ya.

Panaskan minyak masak dan tumis hirisan bawang. Ni kalau ada hirisan halia ni lagi wangi ni.

Masukkan bancuhan serbuk cili dan 1 sudu serbuk kunyit. Kacau sehingga pecah minyak.

IKLAN

Dah pecah minyak, boleh masukkan ikan dari dalam tin. Masukkan sedikit air untuk lembap dan 1 asam keping. Biar masak lama sikit untuk hilang hanyir ikan. Akhir sekali perasakan dengan garam. Saya campak cili hijau utk rasa picit-picit masa makan dengan nasi nanti.

Siap, dihidangkan bersama telur dadar dan ulam pucuk bayam brazil. Selamat mencuba.


ARTIKEL MENARIK: “Rumah Pertama Beli Umur 21 Tahun.” Fasha Sandha Sebak & Syukur Impian Bina Surau Dalam Rumah Tercapai

IKLAN

ARTIKEL POPULAR: “Meh Sini Mak Simpan.” Alhamdulillah Rezeki, Neelofa Dedah Bilal Collect RM14K Duit Raya

BACA INI JUGA : “Humble Makan Dengan Anak Sambil Duduk Atas Lantai Je.” Elly Mazlein Dipuji Pandai Bawa Diri Ketika Beraya Kampung Suami


Nak macam-macam info? Klik channel Telegram KELUARGA  dan join keluargagader club