Pada waktu-waktu begini biasanya kita kaum ibu sudah mula sibuk mengemas rumah untuk persiapan menerima tetamu.

Kalau boleh semuanya ingin terlihat rapi dan bersih, habis semua habuk Kita akan lap bersih sama ada di lantai, di bahagian kipas angin, tingkap malah hingga ke bahagian siling rumah.

Tapi bagaimana pula dengan karpet? Sudah memadai sekadar di vakum sahajakah untuk pastikan bebas habuk dan bersih?

Sebenar ada cara lebih efektif yang boleh kita lakukan dan ianya mudah sahaja.

Bahan-bahan yang diperlukan :

Air panas, 2 sudu makan geram dan 1 penutup cecair Dettol.

Manakala untuk mengetahui cara penyediaannya dengan lebih detail, jom semak apa  yang dikongsikan oleh Puan Syarifah Farhana Syed Fadzil. Menurutnya,  ilmu ini diperolehi  daripada seorang bibik.

TIP MOP KARPET (bukan lantai taw)

Siapa yang pernah mop karpet? Kelako kan mop karpet? Fana tau karpet bole mop dari sorang maid nie, bila dia mop karpet, Fana tanye dia(karpet boleh mop ya?) Iya boleh la puan kasi habuknya nyah, biasa lepas vakum pasti ada habuk dan kuman)

So dari situ Fana belajar setiap seminggu sekali fana mop semua karpet yang ada dalam rumah, semput jugak dik oiiii macam nak tercabut jantung kak pana.tapi lepas mop tu korang akan rasa macam karpet baru yang bersih gilerrzzz bebas kuman parasit bagai.

Korang cuma masak air tak kisah la dalam cerek ke, dalam kawah ke, dalam periuk ke what eber la, fana masak dalam periuk beso pasal tak ada cerek, almaklom la kitewww pakai coway. Korang masak agak agak banyak nye tu tenggelam mop cukup la, lagi banyak lagi bagus.

Pastu dah didih korang curah ke baldi mop, bebaik dik eah air mendidih tu kang tak pasal korang saman Fana yang ajar main air panas. Pastu letak garam dalam 2 sudu makan dan 1 tutup pure detol, jangan korang pakai sabun mandi jel detol pulak eah.

Pastu korang perah mop tu kekuat jangan sampai ada air menitik, eah jap jap jangan perah pakai tangan tau.pastu korang menari menari zumba la atas karpet tu dengan mop korang hokey ada paham???

P/s: Time mop sambil berzumba tu korang kena tenyeh tenyeh sikit kat karpet tu, nanti dalam air mop korang nampak la betapa cafe latte nye air mop korang.
*KALAU dapat beli la mop baru yang putih gebu gebazzz khas untuk karpet sahaja, Fana beli kat Eco jek rm4. Kalau dapat la kan jangan campo mop yang kita dok mop lantai eah.

Sumber : Syarifah Farhana Syed Fadzil

 

 

Tinggalkan Komen