Memiliki anak istimewa adalah satu anugerah buat ibu bapa. Mungkin ramai yang yang sudah sedia maklum, pengasas produk D’Herbs  dato’ Seri Aliff Syukri merupakan penghidap disleksia.

Disleksia bukanlah satu penyakit, tetapi ia merupakan sejenis gangguan yang membuatkan seseorang itu tidak mahir membaca, mengira, menulis dan mengeja.

Kini, anak perempuannya bernama Qadejah  mewarisi genetik tersebut. Datin Seri Shahida dalam satu perkongsian semalam memaklumkan anak perempuannya itu lambat membaca apabila di hantar ke sekolah biasa.

Malah dia juga suka pakai kasut terbalik, menulis huruf terbalik, tak  boleh fokus sesuatu benda dalam masa yang lama,imaginasi tinggi dan di luar kotak dan bila menulis akan nampak seperti reflek cermin.

“Atas nasihat guru Qadejah saya hantar ke Pusat Disleksia selama 3 bulan….dia tak suka,hari2 merungut….Alhamdulillah sekarang banyak perkembangan nya,menulis masih terbalik tapi banyak dah ok…boleh membaca…sebab cara ajarannya tak boleh macam kanak2 biasa…jadi parents kalau ada anak yang lambat atau simptom macam ni saya sarankan buat test……jangan ingat anak kita tak pandai.

qadejah anak disleksia…mewarisi genetik dari @aliffsyukriterlajaklaris …..dia lambat membaca bila saya hantar ke sekolah biasa….suka pakai kasut terbalik…suka menulis huruf terbalik ,x boleh fokus sesuatu benda dalam masa yg lama,imaginasi tinggi dan di luar kotak…dan bila menulis akan nampak seperti reflek cermin… contoh mama akan jadi amam…..mengaji pun lambat faham berbanding ammar dah baem….atas nasihat guru qadejah saya hantar ke Pusat Disleksia selama 3 bulan….dia x suka,hari2 merungut….Alhamdulillah sekarang banyak perkembangan nya,menulis masih terbalik tapi banyak dah ok…boleh membaca…sbb cara ajarannya x boleh mcm kanak2 biasa…jadi parents kalau ada anak yg lambat atau simptom mcm ni saya sarankan buat test……jgn ingat anak kita x pandai.. . Tapi apa yg saya nampak anak disleksia ni suka melukis……bijak dan perpandangan jauh…berfikir di luar kotak yg orang lain x fikir…sifat dia juga pelik2…..buat benda yg x dijangka….. tudung dari @cloverush

A post shared by Nur Shahida Mohd Rashid (@shahidadherbs) on

Akui Datin Seri Shahida lagi, anak-anak disleksia ini banyak keistimewaannya yang tersendiri.

“Tapi apa yg saya nampak anak disleksia ni suka melukis……bijak dan perpandangan jauh…berfikir di luar kotak yang orang lain tak  fikir…sifat dia juga pelik2…..buat benda yang tak  dijangka.”

Ramai ibu-ibu yang mempunyai anak disleksia turut berkongsi cerita di dalam posting tersebut.

sabariahmaksabDato’@aliffsyukriterlajaklaris telah membuktikan bahawa orang disleksia juga blh berjaya dlm hidup.. malah lbh berjaya dari org normal.. sebab tu kena faham juga kenapa dato’ @aliffsyukriterlajaklaris kdg suka buat perkara yg pelik pelik.. mungkin dato’@aliffsyukriterlajaklaris pun x perasan yg dia buat tu pelik sehingga kdg kdg mendapat kecaman.. walau apapun mmg tabik la sbb Dato’ blh berjaya hingga ke tahap skrg.. tahniah!.. semoga Dato’ sekeluarga. 

IKLAN

hani_violet@rashi_mohamad insyaAllah kte sama2 pikul tanggungjwb smpai akhir nafas kte..

qienashiqien@shahidadherbs Datin anak sy pun sama… Umur dia skrg dah 17thn… Dia dpt membaca penuh… Ketika umur 14thn… Sy sabar dan sy tgk minat dia… Dia dapat membaca dan menulis lancar melalui tel… Kami adik beradik…hari2 wssp dia…dgn menulis ayat yg penuh..tiada ayat singkatan cth : yg (yang) tgl (tinggal).. Dia akan mengeja… Lama2 dia pandai..sbb dia dah mula berasa nak pndi sbb kwn2 dia selalu wssp…jd dia ada perasaan malu… Dan dia berusaha utk kerah.

jepunammardarwisyAnak saya pun sama.. ada tak sek ni di bangi.. ampang terlalu jauh tuk sy nk htr.

IKLAN

muhaini_aiAnak sy pn mcm tu..ank2 disleksia ni mmg minat sgt seni..ank sy suka melukis..imaginasi dia sgt tinggi..sy pn hntar dia ke kelas muzik..sgt cpt..1 klas 1 buah lagu dia blh ingt.

mizfyfydaMcm adik sy dy boleh bace slow2 tp bile soal blik dia lupe walaupon 5 mnit..kalau dmrh tertibe dy trus lupe smua…sme cmni jgk k

jackychin1971Anak Saya pun dulu masa awal masuk tadika smart readerkids 1tahun masih susah membaca ABC n Selalu tulis ABC n 123 terbalik Tapi alhamdulillah setelah Saya pindah ke sekolah yg Dia minat(sekolah cina)Dia sekarang tulisan cantik Tak terbalik ,membaca Inglis,Malay,cina,n iqrok pun lancar.

eydamaifusaadSama ank teruna sy yg no 2 @shahidadherbs ? ada dyslexia & ADHD…ank sy ckp dlm kelas dia xbole fokus cikgu ngajar sbb lantai & dinding asik bgerak, huruf2 pn beterbangan ?

Sumber: IG shahidadherbs